نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر | Thursday 2 Dec 2021 | اِلخَميس ٢٦ ربيع الثاني ١٤٤٣
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 289 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن
کد خبر: ۲۳۹۰۸

زورمان نمی‌رسد

الهام برخوردار|

 

شناسایی ۳۰ هزار پلاک خطرساز در تهران، برخورد با فساد، عدم طرفداری شهرداری تهران از کاندیدای خاصی در انتخابات سال آینده، به صفر رسیدن تغییر کاربری تجاری و اداری در سال جاری و بهره‌برداری از قطار ملی در اسفندماه و مباحثی درباره حمل‌ونقل ازجمله موارد پاسخ داده شده توسط شهردار تهران در  این نشست خبری است.

 


پیروز حناچی، در نشست خبری خود ضمن گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و فرارسیدن ماه رجب، گفت: «در دوره جدید یعنی از نیمه سال ۹۶ به مردم قول‌هایی داده بودیم و انتقادی را مطرح می‌کردیم که روند موجود شهر را به بن‌بست می‌رساند. برای اینکه بتوانیم عارضه‌هایی که ایجادشده را کم کنیم و تبعات سنگین آن را کاهش دهیم باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم تا کیفیت زندگی در شهر کاهش پیدا نکند. بی‌تردید برای تحقق این مهم به یک پارادایم‌شیفت در اداره امور شهر نیاز داریم و این به‌عنوان مگاپروژه ما محسوب می‌شد.»

 


دستگیری دو شهردار مناطق در حد اتهام است
او در خصوص بازداشت دو تن از شهرداران مناطق نیز گفت: «موضوع در حد اتهام است. نمی‌توانیم به‌صورت قطعی بگوییم چه اتفاقی افتاده است، اما قطعا سؤالات جدی توسط دستگاه‌های نظارتی مطرح است که سؤال ما هم هست و باید پاسخ داده شود. بی‌تردید سازمانی که بودجه ۳۰ هزار میلیارد ریالی دارد یک درصد خطا در آن حدود ۳۰۰ میلیارد ریال می‌شود. چنین دستگاهی در استان تهران با این مقیاس وجود ندارد. این موضوع در مرحله بازپرسی است و تا زمانی که رسیدگی کامل انجام نشده نمی‌توان صحبتی کرد.»

 


بهره‌برداری از قطار ملی در اسفندماه
شهردار تهران در خصوص تأخیر در بهره‌برداری از قطار ملی گفت: «قطار ملی کارهایش انجام شده است. سه واگن نیز آماده بود تا در ۲۲ بهمن به افتتاح برسد اما به دلیل تراکم برنامه‌ها و اینکه می‌خواستیم برای قطار ملی دو افتتاح نداشته باشیم مقرر شد که در اسفندماه این کار را انجام دهیم. قطعا قطار ملی کار بسیار بزرگی است که موارد مختلفی همچون سیستم ترمز، درب‌ها و... در داخل کشور ساخته شده است. امیدواریم همه کمک کنند تا در خصوص این قطار اطلاعات به‌درستی به مردم منتقل شود.»

 


او در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده از اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ توسط شهرداری تهران گفت: «از ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۸ تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد را دریافت کرده‌ایم در حقیقت بخشی که در تعهد دولت بوده پرداخت شده و ۵۰۰ میلیارد نیز مربوط به اتوبوسرانی بوده که بیشتر مشکل وثیقه داشته و به‌زودی حل خواهد شد.»

 


زورمان به پشتیبانی حمل‌ونقل عمومی نمی‌رسد
او تأکید کرد: «واقعیت این است که ما زورمان نمی‌رسد همانند سابق حمل‌ونقل عمومی را پشتیبانی کنیم. موضوعی که روزانه بیش از ۵ میلیون نفر با آن مواجه هستند حاکمیتی است و نمی‌توان برای حل آن شهرداری را تنها رها کرد. اصلی‌ترین کمک اوراق مشارکت است که با سخت‌گیری‌های بانک مرکزی دریافت آن سخت‌تر شده لذا باید در مقیاس حاکمیتی این کمک‌ها انجام شود.»

 


فردی از من شکایت نکرده است
حناچی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره بازپس‌گیری املاک و همچنین موضوع رد مال عیسی شریفی یکی مسئولان اسبق شهرداری تهران و شکایت قالیباف از حناچی گفت: «درحال‌حاضر فردی از من شکایت نکرده است. ۲۰۸۴ ملک در اختیار غیر بوده که ۱۸۰ ملک در بهره‌برداری مسکونی و ۹۲۴ ملک در حوزه اجتماعی با نظارت مستقیم شهرداری در حال بهره‌برداری است. همچنین ۵۸ ملک نیز در اختیار نهادهای عمومی همکار ما همچون پلیس راهور قرار دارد و ۹۵ ملک نیز بر اساس موضوع بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بهره‌برداری از آن واگذار شده است، اما ۵۸۵ ملک فاقد شرایط لازم برای واگذاری حق بهره‌برداری بوده که تنها ۲۳۹ ملک بازپس‌گیری‌شان باقی‌مانده که در دست بررسی است و اکثر آنها شرایط لازم برای ادامه حق بهره‌برداری را ندارند.»

 


شناسایی ۳۰ هزار پلاک خطرساز در تهران
حناچی در خصوص امکانات ایمنی اطفای حریق در تهران نیز گفت: «پلاسکو نقطه عطفی در توجه مردم و متولیان امر در حوزه اطفای حریق بود. امروز تجهیزاتی که آتش‌نشانی دارد با قبل از حادثه پلاسکو قابل‌مقایسه نیست. هرچند این به معنای نداشتن مشکل نیست. البته ما خلأهای قانونی داریم که باید حل‌وفصل شود. در حال حاضر اتفاقات خوبی پیرو اخطارهای آتش‌نشانی انجام می‌شود اما در مورد فضاهای شخصی شناسایی ساختمان‌های ناایمن انجام شده و حدود ۳۰ هزار پلاک نیز که می‌توانند خطرساز باشند شناسایی‌شده‌اند اما در مورد انتشار اطلاعات این ساختمان‌ها روی پرتال ممکن است بازار املاک را برای برخی سودجویان فراهم کند. هدف ما تحقق ایمنی است و به بازار اقتصادی نیز کاری نداریم.»

 


رابطه شهرداری با دولت بد نیست
او در خصوص ارتباط میان شهرداری و دولت گفت: «رابطه با دولت بد نیست و بعد از قضیه جماران نیز افتتاح پروژه‌های بسیاری با حضور اعضای دولت داشته‌ایم و این روند ادامه خواهد داشت. حضور پیدا نکردن شهردار در هیئت دولت بسیاری کارها را سخت می‌کند و در شرایطی که می‌توانست حضور شهردار کارها را به‌صورت محاوره‌ای به پیش ببرد اکنون با مکاتبه حل‌وفصل می‌شود.»

 


حناچی درباره عدم انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن شهر تهران گفت: «هدف این است که فردی که در معرض خطر چنین ساختمان‌هایی است از این خطر مطلع شود. انتشار این موضوع به‌عنوان یک لیست وجوهی دارد که ممکن است زمینه سوءاستفاده برای برخی افراد را ایجاد کند. باید این خطر رفع شود و در این مسیر هر تلاشی که لازم باشد انجام خواهیم داد. این لیست باید تهیه شود اما لازم نیست در فضای مجازی منتشر شود.»

 


دلیل عدم انتقال وظایف دولت به نظام مدیریت محلی مقاومت دستگاه‌های مختلف و عدم بلوغ برخی شهرداری‌ها
او در خصوص موضوع مدیریت یکپارچه شهری گفت: «در قانون برنامه چهارم بخشی از وظایف دولت باید به نظام مدیریت محلی منتقل می‌شد که در آن هنگام تنها چیزی که منتقل شد طرح‌های تفصیلی بود. عمده علت عدم تحقق این مهم مقاومت دستگاه‌های مختلف و شاید عدم بلوغ لازم در برخی شهرداری‌ها بوده است. برخی اقدامات در این حوزه به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ مثلا سازمانی همچون آب و فاضلاب شهرداری در آن سهامدار است و اگر سهم سهام شهرداری نصف به علاوه یک باشد قطعا در سیاست‌گذاری‌ها، مدیریت شهری می‌تواند با روش بهتری اقدام کند.»

 


او تأکید کرد: «قوانین ما عمدتا مربوط به زمانی است که دولت متولی شهرداری‌ها بوده است. امروز چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. بسیاری کشورهای دنیا با کلان‌شهرهای خود به‌صورت استثنا برخورد می‌کنند و ما نیز باید چنین کاری کنیم.»

 


تهران همچنان خاکستری است
او ادامه داد: «شهر تهران همچنان خاکستری است و برای تغییر آن شهرداری تنها می‌تواند الگوسازی کند که این کار در حال انجام است. کاری که کم‌هزینه و پربازده است و بازخوردهای بسیار خوبی هم دارد. برای گسترش این امر راهی جز حضور مردم نداریم. می‌توانیم نقاط عطف همچون مکان‌های ناایمن و زیر پل‌ها را انتخاب و تغییرات را در آنها ایجاد کنیم.»

 


برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارم
او همچنین با تأکید بر اینکه شهرداری تهران در انتخابات سال آینده به‌هیچ‌عنوان از کاندیدای خاصی طرفداری نمی‌کند، گفت: «تأکید ما این است که شهرداری و اداره امور شهر را از مسائل سیاسی دور نگه داریم و بر این موضوع تأکید داریم.» شهردار تهران همچنین با تأکید بر اینکه بنده هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آتی ندارم گفت:‌ «اگرچه این موضوع در شهرداری‌های سراسر کشور فی‌نفسه به دلیل گستردگی کارشان انجام می‌شود اما بنده برای این موضوع برنامه‌ای ندارم.» 

 


برخورد با فساد نخستین اولویت و خواسته شهروندان
حناچی با تأکید بر اینکه در شهریورماه ۹۶ و ۹۷ آلودگی هوا اصلی‌ترین خواسته مردم در شهر تهران بوده است گفت: «بر اساس آخرین نظرسنجی که انجام شده برخورد با فساد نخستین اولویت و خواسته شهروندان است و در ادامه آلودگی هوا و ترافیک درخواست شهروندان است.»

 


او در ادامه با تأکید بر اینکه در سال ۹۰ احداث هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت گفت: «این رقم در حال حاضر به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و بر این اساس در انجام حمل‌ونقل ریلی شهرداری نیاز به حمایت دولت دارد.»  شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۰۰ اتوبوس برای شهر تهران نیاز است گفت: «اورهال واگن‌های مترو یکی دیگر از خواست‌های شهرداری تهران است که این موارد بدون همکاری شهرداری قابل انجام نیست.» حناچی با اشاره به الزامی‌شدن کد ملی برای استفاده شهروندان از مترو و اتوبوس گفت: «بنا بر گزارشی که از سوی آقای رئیسی و نمکی در ستاد ملی کرونا ارائه شد ۸۰ درصد از کسانی که کووید- ۱۹ دارند در سطح شهر تردد دارند و همین باعث انتشار بیماری می‌شود، یکی از راه‌هایی که می‌توان این افراد را شناسایی و کنترل کرد احراز هویت آنهاست که این موضوع از طریق کد ملی انجام می‌شود.»

 


او در پایان گفت: «ایستگاه‌های مترو اتوبوس طبیعتا یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا هستند. همچنین در این زمینه مشکلی برای تهیه بلیت تک‌سفره و دوسفره وجود ندارد و همسایگان مهاجر ما می‌توانند از این موضوع استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی