نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر | Tuesday 24 Nov 2020 | اِثَّلاثا ٨ ربيع الثاني ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 276 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان
کد خبر: ۲۳۴۳۹
گفتگوی «حمل‌ونقل»، با عضو هیئت‌مدیره انجمن الکترونیک هواپیمایی ایران

پشت‌صحنه ایمنی پروازها

اکرم فیض‌آبادی|

 

روز ۱۲ نوامبر مصادف با ۲۱ آبان ماه، سالروز جهانی الکترونیک هواپیمایی نام‌گذاری شده است. این روز فرصتی شده که تلاش‌های بی‌وقفه تمامی متخصصان این حوزه در زنجیره تأمین امنیت و ایمنی سفرهای هوایی در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور را یادآوری کنیم. متخصصان الکترونیک و ارتباطات در پشت‌صحنه باند و فرودگاه و پرواز با صبوری و دقت تلاش می‌کنند سفری ایمن را برای مسافران رقم بزنند. این روز فرصتی برای شناخت تلاش‌های شبانه‌روزی تمامی متخصصان و فعالان این حوزه از صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور شده است.

 


در همین رابطه گفتگویی با محمد شجاعی، عضو هیئت‌مدیره انجمن الکترونیک هواپیمایی ایران داشتیم و در ابتدا از او خواستیم در خصوص نحوه فعالیت متخصصان این حوزه، برای افرادی که شناخت و آشنایی کمی با این حوزه تخصصی دارند بدهد؛ شجاعی در این رابطه توضیح داد: «متخصصان الکترونیک هواپیمایی که به‌اصطلاح تحت عنوان ATSEP (Air traffic safety electronic Personnel) در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند، افرادی هستند که بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی هواپیمایی کشوری آموزش‌های مرتبط و استاندارد درزمینه نصب، راه‌اندازی، تعمیر و کالیبراسیون تجهیزات ناوبری هوایی، ارتباطات هوانوردی و سامانه‌های نظارتی و راداری را کسب کرده و شایستگی‌های لازم را برای ارائه سرویس ایمن ناوبری هوائی در قالب طرح CNS/ATM (Communication), Navigation, Surveillance /Air Traffic Management به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی، بر اساس شاخص‌های ایمن استاندارد جهانی، کسب کرده‌اند.»

 


او در پاسخ به این سؤال که درحال‌حاضر وضعیت دستگاه‌های کمک ناوبری ازلحاظ به‌روز بودن در چه وضعیتی قرار دارد و چه میزان با تکنولوژی سایر کشورها فاصله داریم؟ عنوان می‌کند: «چهار شاخصه دقت، صحت، تداوم و در دسترس بودن سرویس‌های ارائه‌شده، معیار ارزیابی سرویس ایمن ناوبری هوایی در فضای کشور هستند که به‌طور مستمر بر اساس دستورالعمل‌های بین‌المللی در حال پایش هستند.»
شجاعی در ادامه توضیح می‌دهد: «خوشبختانه این شاخص‌ها بر اساس آمار ارائه‌شده، در وضعیت مطلوبی قرار دارند که گواه این امر استفاده پروازهای شرکت‌ها بین‌المللی از فضای کشور و نشست‌وبرخاست آنها در فرودگاه‌های کشور است.»

 


عضو هیئت‌مدیره انجمن الکترونیک هواپیمایی ایران تأکید می‌کند: «انجام وارسی‌های استاندارد پروازی به‌صورت دورهایی پارامترهای سرویس‌های در حال ارائه ازلحاظ دقت و انطباق با استانداردهای موجود توسط یک فروند هواپیمای مجهز به تجهیزات اندازه‌گیری، موردبررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.» او می‌افزاید: «خوشبختانه بر اساس تدابیر اندیشه شده در سال‌های گذشته در حوزه به‌روزرسانی تجهیزات CNS/ATM با خرید سامانه‌های موردنیاز از شرکت‌های سازنده داخلی و خارجی و در راستای جهش تولید به کمک انتقال تجربه به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی نسبت به تأمین نیازهای مرتبط در بخش‌های تجهیزات ارتباطات زمینی و ماهواره‌ایی، راداری، ناوبری هوایی و ایمنی و بازرسی از شرکت‌های توانمند داخلی اقدام شده است.»

 


شجاعی در پاسخ به این پرسش که شرایط تحریم چه میزان در ارائه سرویس ایمن به پروازها، به‌ویژه پروازهای عبوری تأثیر گذاشته است، ابراز می‌کند: «تحریم‌های ناجوانمردانه از یک سو و محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا از سوی دیگر فرایند تأمین و بروز رسانی تجهیزات مربوط به ارائه سرویس ناوبری هوایی را محدود کرده است زیرا به دلیل عدم تأمین قطعات یدکی، امکان رفع عیب از سامانه‌ها میسر نخواهد بود، ولی با تلاش و مجاهدت متخصصان الکترونیک هواپیمایی فرایند تعمیرات و نگهداری سامانه‌ها در فرودگاه‌های کشور به‌خوبی در حال انجام بوده و نصب تجهیزات بدون بهره‌گیری از کارشناسان شرکت‌های سازنده خارجی و با تکیه بر دانش بومی متخصصان این حوزه در حال انجام است.»

 


عضو هیئت‌مدیره انجمن الکترونیک هواپیمایی ایران تصریح کرد: «تأمین و آموزش نیروی انسانی موردنیاز، حفاظت از سرمایه انسانی موجود، انتقال تجربه و دانش کسب‌شده به نسل‌های بعدی، استانداردسازی آموزش‌ها، انجام کالیبراسون تجهیزات در موعد مقرر، ایجاد انگیزه در میان متخصصان صنعت هوانوردی به‌منظور جلوگیری از فرار مغزها و عمر بالای تجهیزات از چالش‌های بزرگ این صنعت در سال‌های آینده خواهد بود که امید است با اتخاذ تدابیر لازم از سوی مدیران ارشد، این دغدغه‌ها به‌زودی مرتفع شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی