نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان | Thursday 29 Oct 2020 | اِلخَميس ١٢ ربيع الاول ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 271 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر
کد خبر: ۲۳۲۹۸
وعده یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت به حمل‌ونقل عمومی تهران

پول حمل‌ونقل عمومی رسید؟

سجاد خداکرمی|

 

کـــلاف سردرگـــم حمــل‌ونقل عمومی در شهر تهران مدت‌ها است که بیشتر و بیشتر به هم می‌پیچد اما بروز شرایط کرونایی سبب شد تا این گره به نظر کور شده بیش از همیشه به چشم بیاید. ناوگانی که هم ازلحاظ کمی و هم عمدتا ازلحاظ کیفی حال‌وروز خوشی ندارد حالا در شرایطی باید مدیریت شود که در عین دادن خدمات معمول، باید این خدمات را مطابق با شرایط ویژه روزگار کرونا ارائه کند. اما همه اعم از مسئولان پارلمان شهری، مسئولان اجرایی شهر، دولتی‌ها و ناظران در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن متفق هستند ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی در میانه روزگار کرونا از شرایط ایدئال فرسنگ‌ها فاصله دارد.

 

از همین رو است که هم‌زمان با شیب تند ابتلا در پایتخت و به همین سبب تشدید محدودیت‌ها و ضوابط مرتبط با پیشگیری از ابتلای شهروندان تهرانی به کووید- ۱۹، علی ربیعی سخنگوی دولت سرزده به یکی از ایستگاه‌های مترو تهران می‌رود و در خلال صحبت‌هایش در رابطه با شرایط این همه‌گیری در تهران و اقدامات در دست انجام برای مهار آن، از وضعیت حمل‌ونقل پایتخت سخن به میان می‌آورد و با بیان اینکه در طول هفته گاهی با مترو و اتوبوس مسافرت می‌کند و با مشکلات این حوزه آشنا است، می‌گوید: «قطعا تلاش‌هایی از سوی دولت برای حل مشکلات این حوزه و افزایش ناوگان حمل‌ونقل شهری وجود دارد.»

 

همچنین بعد از انتقادهای بسیار به دولت بر سر تسویه بدهی خود به حمل‌ونقل عمومی تهران، سخنگوی دولت انگار که خواسته باشد پیش از رسیدن خبرنگاران به این سؤال پیش‌دستی کرده باشد، می‌افزاید: «در جلسات قبل شورای اقتصادی دولت، وزیر کشور در مشورت با شهرداری و با همکاری وزارت راه و صمت طرحی را ارائه کرده است که بتوان به‌صورت CKD اتوبوس و واگن مترو تهیه کرد و یا اتوبوس‌ها و واگن‌هایی که نیاز به نوسازی دارند را نوسازی کرد.» ربیعی بدون اشاره به بدهی‌های تلنبار شده دولت به حمل‌ونقل عمومی تهران در ادامه درباره میزان اعتباری که دولت برای ناوگان حمل‌ونقل شهری در نظر گرفته است نیز می‌گوید: «دولت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ناوگان حمل‌ونقل شهری اختصاص داده است و تلاش می‌کنیم به شکل‌های دیگری نیز منابعی را برای این حوزه در نظر بگیریم. البته کشور در شرایط سختی قرار دارد و اولویت اول تأمین منابع لازم برای تأمین کالاهای اساسی است. بعد به سایر حوزه‌ها تخصیص می‌یابد.»

 


وزرا از مترو استفاده کنند تا مشکلات را بفهمند
اما ربیعی در بازدید سرزده از ایستگاه تئاتر شهر مترو تهران تنها نبود. یکی از همراهان او سید مناف هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بود. مسئولی از شهرداری که از فرصت بهره‌برداری کرد و با کنایه گفت: «من از وزرای دولت هم می‌خواهم که با مترو تردد کنند و از نزدیک مشکلات مردم در استفاده از مترو را لمس کنند.» اما این تنها گفته‌های او نبود. چه آنکه به سیاق مسئولان دیگر مرتبط با موضوع حمل‌ونقل شهرداری پایتخت درخواست‌ها در رابطه با کمک دولت به حمل‌ونقل عمومی پایتخت را به میان کشید و گفت: «بعد از بازدید سخنگوی دولت، سه خواسته از او داشتیم؛ یکی اینکه اتوبوسرانی و متروی ما نیاز به نوسازی دارد و می‌توان با هزینه کمی هزار دستگاه اتوبوس و سیصد دستگاه واگن را نوسازی کرد. دوم اینکه در حوزه واگن‌سازی هم از او خواستیم که دولت کمک کند.


با انعقاد چند قرارداد با واگن‌سازی تهران و سایر کارخانه‌های داخلی در سال جهش تولید، هم می‌توان این کارخانه‌ها را فعال کرد و هم بخشی از واگن‌های موردنیاز کشور را تأمین کرد.» حمایت‌های یارانه‌ای یکی دیگر از خواسته‌های ما از او بود. ناوگان حمل‌ونقل شهری در حوزه اتوبوسرانی و مترو در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد چراکه با وجود افزایش قیمت‌ها، میزان مسافران مترو به نصف رسیده و در اتوبوسرانی هم میزان مسافران به یک‌سوم رسیده است. ضمن اینکه آن دسته از شهروندانی که هم‌اکنون از ناوگان حمل‌ونقل شهری استفاده می‌کنند، پای ثابت هستند و احتمالا امکان استفاده از مودهای دیگر حمل‌ونقل را ندارند. انتظار ما این است که دولت در یارانه حمل‌ونقل کمک کند، ایشان هم قول مساعد داده‌اند که در جلسه ستاد کرونا این را مطرح کنند.

 


رعایت فاصله اجتماعی در مترو تقریبا غیرممکن است
در خلال این بازدید فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران که او نیز از همراهان ربیعی بود، حرف آخر را اول زد و خطاب به او و خبرنگاران گفت: «با توجه به شرایطی که مترو دارد، رعایت فاصله اجتماعی تقریبا غیرممکن است.» او افزود: «مترو شبکه‌ای به هم تنیده است و رعایت فاصله اجتماعی به‌خصوص در برخی ایستگاه‌های تقاطعی و پرتردد به‌ویژه در ساعات اوج، اگر نگوییم غیرممکن اما تقریبا غیرممکن است.» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو همچنین خاطرنشان کرد: «ایستگاه‌هایی مثل ۱۵ خرداد و امام خمینی در تمامی ساعات روز با تردد بالا مواجه است و شهروندانی که قصد تردد به بازار دارند از این ایستگاه‌ها استفاده می‌کنند. اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت نکنند مشکلات خیلی بیشتر می‌شوند.»

 


کم‌کاری دولت در حمل‌ونقل عمومی پایتخت
همه این صحبت‌ها به‌خصوص صحبت‌های سخنگوی دولت در رابطه با کمک به خرید یا نوسازی ناوگان مترو و اتوبوس در شرایطی است که هفته گذشته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: «دولت تنها در بخش یارانه بلیت مترو و اتوبوس ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.» بدهی که با آن می‌توان ۴ هزار و ۲۹۴ دستگاه اتوبوس یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی یا ۵۲ رام قطار ۱۴۰ میلیارد تومانی جدید برای حمل‌ونقل عمومی بحران‌زده پایتخت خریداری کرد. همچنین بد نیست بدانیم سه هفته پیش‌ازاین بود که رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر با اشاره به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر گفته بود: «تنها دولتی که مصوبات خیلی خوبی درزمینه حمل‌ونقل داشت، اما هیچ اتوبوس و قطار شهری به ناوگان تزریق نکرد، دولت آقای روحانی بود.»

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی