نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان | Thursday 29 Oct 2020 | اِلخَميس ١٢ ربيع الاول ١٤٤٢
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 271 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر
کد خبر: ۲۳۲۹۵

صنعت ریلی در پساکرونا

برات‌اله صمدی‌راد- مدیـــرکــل روابـط عمـومی و امور بین‌الملل شرکت رجا|

 


ویروس کووید-۱۹ معروف به کرونا نزدیک به ده ماه است که مهمان ما و جهانیان است و صنایع و مشاغل بسیاری را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. به باور و اعتقاد کارشناسان، ویروس کرونا بیش از هر فعالیت و صنعت دیگری ضرر و زیان خود را متوجه حوزه گردشگری به‌ویژه بخش حمل‌ونقل مسافر کرد و رجا به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش مسافری ریلی کشور بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل شد. به‌طوری‌که اکنون در بهترین حالت توانسته است تنها از ۱۰ درصد توانمندی‌های خود بهره گیرد و به فعالیت‌های هرچند محدود خود ادامه دهد. همکاران ما در نخستین اقدام به‌منظور اعتمادسازی و فراهم‌کردن محیطی امن و بهداشتی به ایجاد و رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی پرداختند و با رعایت فاصله‌های اجتماعی صرفا از ۵۰ درصد ظرفیت قطارهای در سیر خود استفاده کردند. به‌طوری‌که در کوپه‌های چهار تخته دو نفر و کوپه‌های شش تخته تنها پذیرای سه نفر بوده و با این تمهیدات به استقبال خدمات‌دهی بهداشتی و ایمن مسافر رفتند. در کنار این اقدام، ضدعفونی کردن چندباره سالن‌ها و کوپه‌ها و وسایل همراه مسافر در طول روز و تحویل ماسک بهداشتی، نوید سفری سالم و بهداشتی را به مسافران داده و به آنان همچون اعضای خانواده خود خدمات ارائه دهند. به‌طوری‌که در این راستا استفاده از کترینگ‌های معتبر و کاملا بهداشتی پذیرایی و سرویس‌های مواد غذایی را نیز ازنظر دور نداشته‌اند. کسانی که با اقتصاد حمل‌ونقل آشنایی دارند می‌دانند که این مدل خدمات‌دهی در کنار زیان‌ده بودن بخش مسافری ریلی تا چه حد برای شرکت‌های خدماتی هزینه‌زا و غیراقتصادی است. لکن رجا همچون همیشه رضایتمندی و خدمات‌دهی بهینه را جزء اولویت‌های کار خود دانسته و به رعایت استانداردهای خدمات‌دهی خود الزام دارد و در نگاه این شرکت مسافر سرمایه‌ای اجتماعی است که اعتماد و رضایتمندی او هدف نخست خدمات‌دهی بشمار می‌رود. بااین‌حال گرچه رجا خدمت بی‌منت را ره‌توشه فعالیت‌های خویش قرار داده، لکن انتظار حمایت سازمان‌ها و نهادهای مسئول نیز در شرایط کنونی را نباید ازنظر دور داشت. دولت خدمتگزار، مجلس مردمی و نهادهای مسئول اضلاع دیگر این خدمات‌دهی هستند که باید به مدد این بخش رسیده و با حمایت‌های مادی و معنوی خویش زنجیره خدمات‌دهی به این سرمایه‌های اجتماعی را تقویت کنند. آنچه در شرایط پیش از کرونا و در زمان حال که کرونا اغلب فعالیت‌های اقتصادی ایران و جهان را تحت‌الشعاع قرار داده هیولای تحریم و کمبود قطعات فنی این بخش بوده و هست؛ البته تاکنون به مدد متخصصان خبره داخلی و دور زدن تحریم‌ها توانسته‌ایم بخشی از این کمبودها و محدودیت‌ها را جبران کنیم. لکن همان‌طور که اشاره شد ادامه دادن این مهم به‌تنهایی و صرفا با چشم‌داشت به توانایی‌های رجا در درازمدت امکان‌پذیر نیست و نگاه حمایتی دولت و مجلس و نهادهای مسئول را می‌طلبد. به‌عنوان نمونه صرفا قیمت چرخ در یک سال اخیر سه برابر افزایش داشته است درحالی‌که بیش از نود درصد کاهش مسافر را در این چندماهه شاهد بوده‌ایم. راه‌آهن به‌عنوان بخش حاکمیتی و نماینده دولت جزء نهادهای مسئولی است که باید اهتمام ویژه‌ای به این بخش داشته و محدودیت‌ها و موانع پیش رو را با جدیت بیشتری دنبال کند. راه‌آهن باید بپذیرد بعد از گذشت بیش از یک دهه از خصوصی‌سازی رجا امکانات و اختیارات لازمه این بخش را تمام و کمال واگذار کرده و صرفا نقش هدایتگر و ناظر را داشته باشد. این در حالی است که هنوز بیش از ۷۰ درصد لکوموتیوها در اختیار راه‌آهن و بخش دولتی است که به‌نوبه خود می‌تواند انرژی بخش خصوصی را گرفته و چابکی آن را زیر سؤال ببرد. در این میان جا دارد از حمایت‌های بی‌دریغ سازمان تأمین اجتماعی و هلدینگ گردشگری هگتا که در پیگیری کاستی‌ها و مددرسانی کمک‌ها به رجا همت مضاعف داشته و دارند تقدیر و تشکر کنیم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی