نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد | Wednesday 5 Aug 2020 | اِلأَربِعا ١٥ ذو الحجه ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 261 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد
کد خبر: ۲۲۸۷۷
دریایی

گسترش روابط حمل‌ونقلی ایران و هند در چابهار

زهرا ایرانشاهی|

 

از حدود دو هفته پیش، روابط حمل‌ونقلی ایران و هند در بخش ریلی در صدر اخبار این حوزه قرار گرفت. دلیل آن هم ادعای مسئولان حمل‌ونقلی هند در عدم مشارکت‌جویی ایران در خط آهن چابهار-زاهدان بود. مسئولان کشور ما در همان زمان، دراین‌باره گفتند که هند ایران را معطل کرده و ایران هم تصمیم گرفته که تأمین ریل موردنیاز در این پروژه مهم ریلی-دریایی را خود انجام دهد. شرکت ذوب‌آهن اصفهان در این میان، از دو سال قبل تأمین‌کننده ریل موردنیاز در خطوط ریلی کشور است. این در حالی است که در تأمین قطعات ریلی هنوز ایران و هند روابط خوبی با یکدیگر دارند.
در حوزه دریایی هم قضیه به همین ترتیب است. برای هند و روسیه و افغانستان توسعه زیرساختی چابهار از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بندر چابهار موجب صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در بخش لجستیکی هند خواهد شد.

 

با توسعه بندر راهبردی چابهار هزینه‌های لجستیکی هند درزمینه حمل‌ونقل کالا برای کشورهای مستقل همسود تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. کشورهای مستقل همسود قبل از توسعه این بندر برای انتقال کالا از طریق چین یا اروپا قابل‌دسترسی بودند. درواقع در یک توسعه راهبردی، بارگیری و تخلیه بار در بندر چابهار آغاز شده و هند قصد دارد کمبودها درزمینه ارتباط زمینی میان دو نقطه را با استفاده از مسیر عبوری از بندر چابهار در ایران جبران کند. حالا معاون وزیر راه‌وشهرسازی دراین‌باره اظهار داشته که در سال جاری چندین دستگاه جرثقیل متحرک ساحلی با همکاری هندی‌ها وارد بندر چابهار می‌شود. محمد راستاد درباره آخرین وضعیت حضور هندی‌ها در بندر شهید بهشتی و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، اظهار داشت: «هندی‌ها توانسته‌اند از بابت عدم شمول مسائل تحریمی، در سرمایه‌گذاری در بندر چابهار مجوزهایی اخذ کنند و فرآیند تأمین تجهیزات را فعال کرده‌اند، ازاین‌رو در سال جاری چند دستگاه جرثقیل موبایل (متحرک) ساحلی با همکاری هندی‌ها وارد بندر چابهار می‌شود.»

 


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: «فرآیند ساخت تجهیزاتی که در تعهد هندی‌ها است فعلا در قالب قرارداد بهره‌برداری موقت در بندر فعال است، هندی‌ها انگیزه خوبی برای ادامه کار دارند و تعهد ۸۵ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری تجهیزاتی آنها ادامه دارد که به‌محض تأمین این تجهیزات، قرارداد اصلی و BOT (قرارداد ساخت،‌ بهره‌برداری و واگذاری) در این بندر فعال خواهد شد.»

 


راستاد درباره جرثقیل‌های ساحلی و دروازه‌ای بندر چابهار توضیح داد: «مکنده‌های غلات، جرثقیل‌ها و همچنین گنتری‌کرین‌های بندر شهید رجایی و جرثقیل‌های دروازه‌ای سال گذشته وارد بنادر شدند، در بندر چابهار بخشی که مربوط به تعهد اپراتور هندی است، مانده است که همان‌طور که اعلام شد جرثقیل‌های ساحلی آنها امسال می‌رسد و مابقی در حال انعقاد قرار داد هستند.» این در حالی است که در یک سال گذشته تلاش شده که تجهیزات بندری همچون قطعات ریلی در داخل کشور تولید شود. در همین زمینه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه بسیاری از تجهیزات بندری با توان داخل در حال تولید است، گفت: «سال گذشته جرثقیل‌های دروازه‌ای ترمینال‌های کانتینری بندر شهید رجایی شامل ۱۵ دستگاه جرثقیل با همکاری تولیدکننده داخلی ساخته و وارد بنادر شد.»

 

او با تأکید بر اینکه استفاده از تولید داخل برای تأمین تجهیزات دریایی و بندری تمرکز داریم، اظهار داشت: «سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز در حوزه ساخت تجهیزات دریایی گام‌های بلندی برداشته است.» راستاد با اشاره به جایگاه مناسب کشور در صنعت حمل‌ونقل دریایی دنیا، گفت:‌ «در شرایط معمول، سهم ما در حمل‌ونقل دریایی جهانی مطلوب است، در وضعیت فعلی بیش از ۳۰۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر داریم بااین‌حال ازنظر موقعیت جغرافیایی کشور، می‌توانیم با توسعه ترانزیت و ترانشیپ، بیش از این ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور داشته باشیم.» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیون تن انواع کالا در بنادر ما تخلیه و بارگیری شد، گفت: «در سال جاری بیش از ۲۸ میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالا در بنادر مختلف کشور، انجام شده است.»

 

این در حالی است که یک کارشناس حقوق دریایی دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: «بندر چابهار ازنظر مبادلات اقتصادی برای هند اهمیت زیادی دارد و مهم‌ترین علت آن موقعیت راهبردی این بندر است. چراکه با ادامه اختلافات هند با کشورهای همسایه خود ازجمله پاکستان و چین، این کشور تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند. بندر چابهار دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا آزاد را آسان می‌کند.»

 

مریم فراهانی اضافه کرد: «بندر چابهار ایران، رقیب بندر گوادر واقع در استان بلوچستان پاکستان به شمار می‌رود و از نگاه هندی‌ها تا حدی می‌تواند به موازنه دریایی با پاکستان در منطقه کمک کند. درواقع به لحاظ استراتژیک و از منظر رهبران دهلی‌نو، بندر چابهار به‌عنوان وزنه تعادلی برای تنظیم روابط سیاسی-امنیتی دو رقیب هسته‌ای جنوب آسیا، یعنی هند و پاکستان است. دسترسی هند به بندر چابهار نه‌تنها دهلی را قادر می‌سازد حضور نظامی پاکستان در دریای عمان و شمال اقیانوس هند را خنثی کرده و محاصره استراتژیک دو متحد رقیبش یعنی چین و پاکستان را بشکند، بلکه با دور زدن قلمرو سرزمینی پاکستان مسیری امن‌تر از طریق ایران به افغانستان برای آن می‌گشاید.»

 


لازم به توضیح است که با توجه به عضویت هند در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب، این مسیر برای دهلی این امکان را فراهم می‌کند که به بازار کشورهای آسیای میانه مانند تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان و ذخایر انرژی آنها و نیز ترکیه، روسیه و درنهایت شمال اروپا دسترسی پیدا کند.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی