نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد | Tuesday 4 Aug 2020 | اِثَّلاثا ١٤ ذو الحجه ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 261 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ مرداد
کد خبر: ۲۲۸۷۶
خودرو

جانشینان ارزان پراید و پژو ۴۰۵

با خارج‌شدن پژو ۴۰۵ و پراید از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور که از محبوبیت بالایی نزد خانوارهای ایرانی برخوردار بودند، موضوع جایگزینی آنها به‌ویژه با خودروهایی که بتوان در همان بازه قیمتی آنها را تهیه کرد، بیش‌ازپیش اهمیت یافته است. در این راستا تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. به گزارش «حمل‌ونقل» و به نقل از ایرنا، ۲۲ خردادماه امسال آخرین خودروی پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس در سایت ایران‌خودرو خراسان تولید شد و پس از ۲۷ سال تولید این خودروی محبوب خانوادگی متوقف شد. هرچند به تعداد محدود تولید نوع دوگانه‌سوز آن برای ناوگان تاکسیرانی و فیس‌لیفت (Face Lift) اس. ال. ایکس آن با موتور تی. یو ۵ ادامه خواهد یافت.

 


همچنین مطابق مصوبه شورای عالی استاندارد، تولید انواع پراید به‌جز وانت پراید که آن‌هم به درخواست وزارت صنعت و برای رفع معضل کمبود وانت در کشور انجام شده، متوقف شد. الزام به اعمال استانداردهای ایمنی و استانداردهای ۸۵ گانه سبب افزایش هزینه‌های تولید و مقرون‌به‌صرفه نشدن تولید این خودروها و درنهایت خارج شدن آنها از خط تولید شد. با پایان کار این خودروها در کشورمان به‌ویژه در بازه قیمتی که قرار داشتند و امکان خرید آنها را برای اکثر خانواده‌های کم‌بضاعت فراهم می‌کرد، اکنون تولید خودروی ارزان‌قیمت در همان فاصله قیمتی یا کمتر در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

 


جزئیات تولید سه خودروی ارزان‌قیمت
در این زمینه امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت  گفت: «با توجه به خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور بنا به اقتضائات استانداردی و نیاز به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودروهایی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان (که این روزها با قیمت‌های جدید به حدود ۲ برابر افزایش یافته) نبودند.» او افزود: «در این راستا، وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.»

 


جعفرپور با بیان اینکه میکروکار به خودروهای کوچک‌مقیاس دو، سه یا چهار نفره اطلاق می‌شود، ادامه داد: «این خودروها می‌تواند پاسخگوی نیاز تردد شهری بوده و فضای پارک زیادی نیاز ندارند.» او با بیان اینکه خصیصه دوم با توجه به کمبود فضای پارک در منازل و خیابان‌های شهرهای بزرگی مثل تهران می‌تواند قابل‌توجه باشد، اضافه کرد:‌ «تولید این خودروها با دو نیرومحرکه برقی یا هیبریدی برنامه‌ریزی می‌شود.» به گفته این مسئول، در پنج سال گذشته تلاش‌های زیادی برای تولید موتورهای کم‌مصرف انجام شده و به‌خصوص یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی موفق به تولید موتورهای سه سیلندر و چهار سیلندر با مصرف سوخت پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش شده است. او خاطرنشان کرد:‌ «تولید انبوه این نوع از موتورها و خودروهای متناسب با آنها، گزینه دوم پیش رو برای تولید خودروهای ارزان است.» معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، همچنین به گزینه سوم مدنظر مسئولان اشاره کرد و گفت: «این گزینه، تولید خودروهایی است که در حقیقت موتورسیکلت‌های چهارچرخ هستند، وزن این خودروها کمتر از ۴۵۰ کیلوگرم بوده و سرعتی کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت دارند.»

 

او افزود:‌ «این خودروها برقی خواهند بود که بین سه تا شش ساعت زمان برای شارژ نیاز داشته و با هر بار شارژ، می‌توانند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند.» جعفرپور، درعین‌حال از تلاش ایران‌خودرو در سال‌های گذشته به‌منظور تولید موتورهای کم‌مصرف و کم‌هزینه خبر داد و گفت: «اکنون با همراهی خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان، همچنین مسئولان ایدرو و وزارت صنعت، بررسی این گزینه‌ها در دستور کار است و امیدواریم تا یکی دو ماه آینده بتوانیم به نتیجه‌ای که برای مردم و مشتریان مناسب‌تر است، دست یابیم.» او توضیح داد:‌ «شاید تلاش برای تولید میکروکارها، لزوما با کاهش هزینه همراه نباشد، زیرا این قبیل خودروها باید بتوانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کرده و از برخی امکانات رفاهی نیز برخوردار باشند، ضمن اینکه گاهی اوقات کوچک شدن خودروها ممکن است با هزینه‌های بالاتری همراه باشد.» این مسئول وزارت صنعت خاطرنشان کرد:‌ «در تلاشیم با موافقت سازمان ملی استاندارد، این نوع خودروها با تعداد استانداردهای کمتری (در حد ۶۰ استاندارد) تولید شود تا هزینه‌های تولید کاهش یابد.» او اظهار داشت:‌ «تولید موتورسیکلت‌های چهارچرخ با ۲۵ تا ۳۵ استاندارد مدنظر است و هرچند اجازه عبور از بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها را نخواهد داشت، برای عبور این خودروها از تونل‌ها و مناطق کم‌سرعت با پلیس راهور در حال رایزنی هستیم.»

 

جعفرپور ادامه داد: «این خودروها با میانگین قیمتی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و با سیستم برقی عرضه خواهند شد و به همین دلیل شاید در ابتدا هزینه بالایی داشته باشند، اما طول عمر بالایی نیز خواهند داشت.» او گفت: «همه این طرح‌ها اکنون به‌عنوان گزینه‌های پیش‌رو مطرح است و هنوز هیچ گزینه‌ای نهایی نشده است، ضمن اینکه با وزارت نیرو برای تأمین جایگاه‌های شارژ با وزارت نفت برای تأمین یارانه موردنیاز از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، همچنین تأمین مبالغی به‌صورت بلاعوض، سود تسهیلات و غیره با سایر دستگاه‌ها رایزنی‌هایی در حال انجام است.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی