نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد | Tuesday 4 Aug 2020 | اِثَّلاثا ١٤ ذو الحجه ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
شماره: 256 | ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير
کد خبر: ۲۲۶۳۶
عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مطرح کرد:

چرا توقیف دفترچه کار رانندگان مسافری جریمه درستی نیست؟

در بحث توقیف دفترچه و غیرفعال کردن گواهینامه، حقوق رانندگان مسافری برون‌شهری نادیده گرفته شده و انجام این کار در حق خانواده‌های آنان، مصداق عینی عسر و حرج است.
به گزارش «حمل‌ونقل» عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری با اشاره به این مسئله به خبرنگار ما گفت: «در علم فقهی موضوعی به ‌نام عسر و حرج به معنای تنگدستی و در شرایط سخت و دشوار قرار گرفتن وجود دارد که بیشتر در موارد حقوق زوجین و رابطه مستأجر و موجر کاربرد دارد چون در هر دو سختی و دشواری بر خانواده تحمیل می‌شود.» مختار داوودی افزود: «در این مورد به‌صراحت آمده است که شارع مقدس حکمی وضع نمی‌کند که موجب عسر و حرج مدیون شود و ادامه زندگی را برای او غیرمقدور و او را از حداقل امکانات محروم کند.»

 


ابزار کار کسب قابل توقیف نیست
او با بیان اینکه از همین رو مقنن، به تبعیت از شرع مقدس اسلام احکامی وضع نکرده است که زندگی را برای مدیون سخت کند، عنوان کرد: «بر این اساس مقنن، توقیف ابزار معاش را مصون داشته است که در ماده ۵۲۴ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹، ماده ۶۵ قانون اجرای احکام مدنی تأکید دارد که ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان برای معاش خانواده و ...قابل توقیف نیست حتی رأی دیوان هم تاکسی درون‌شهری را شامل دانسته و غیرقابل توقیف.» این فعال بخش حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای تأکید کرد: «ازاین‌رو قرآن کریم بارها درآیات ۷۸ سوره حج (جاهدوا فی الله حق جهاده هو اجتبیکم و ما جعل علیکم فی الدین من حرج)، ۲۸۵ سوره بقره (لایکف الله نفسا الاّ وسعها) و آیات دیگری ازجمله ۱۸۵ سوره بقره (یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر) بر این امر تأکید کرده است.» او افزود: «در تمامی آیات فوق‌الذکر خداوند رحمان می‌فرماید هیچ حکمی در اسلام نیست که موجب عسر و حرج اشخاص باشد و کلیه احکامی که چنین خاصیتی دارند، نفی شده است.»

 


حقوق رانندگان مسافری برون‌شهری نادیده گرفته شد
داوودی عنوان کرد: «ولی متأسفانه در بحث توقیف دفترچه و غیرفعال کردن گواهینامه، حقوق رانندگان مسافری برون‌شهری نادیده گرفته شده و با توجه به شرایط تحریم، شیوع بیماری و بیکاری که شاید دو سال درگیر آن باشیم، این موضوع در حق خانواده‌های آنان مصداق عینی عسر و حرج است.»
این فعال صنفی افزود: «درحالی‌که دفترچه وسیله معیشت رانندگان است با توقیف آن، خانواده راننده درگیر سختی و مرارت شده و آثار زیان‌بار آن باعث آسیب‌های اجتماعی به خانواده و گاهی منجر به متلاشی شدن بنیاد خانواده می‌شود.»

 


این راننده اتوبوس گفت: «جامعه رانندگان که ۹۵ درصد مستأجر هستند ممکن است فرزند دانشجو، پدر و مادر بیمار یا فرزند معلول در خانه نگهداری کنند که پرداخت هزینه آنها در گرو درآمد راننده است ولی با کوچک‌ترین اشتباهی راننده ۴۵ روز خانه‌نشین می‌شود.»
به گزارش «حمل‌ونقل» داوودی افزود: «گاهی پیش‌آمده راننده ثابت کرده که مقصر نبوده و اشتباه از سوی امور یا شرکت و سامانه بوده ولی با استفاده از یک بند قانون که  دارای ایراد است چون شاکی و قاضی یکی هستند، به اتهام اخلال در نظم پاسگاه دفترچه او  را توقیف کرده‌اند.»
عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری ادامه داد: «بارها پیش آمده در زمان اخذ دفترچه یک نفر مامور حضور داشته ولی در صورت‌جلسه حتی مأمورانی که مرخصی بوده‌اند امضا و تأییدکرده‌اند.»

 


این فعال صنفی عنوان کرد: «همچنین، قانون نمره منفی راهور برای آحاد جامعه، محرومیت از رانندگی ولی برای رانندگان، محرومیت از زندگی کردن و تعطیلی شغل است.»
لزوم تشکیل کمیسیون تلفیق
او با تأکید بر اینکه ما رانندگان اعمال قانون را نفی نمی‌کنیم، افزود: «ولی اعمال قانونی که منجر به صدور کیفری سنگین مثل ۴۵ روز بیکاری شود باید در کمیسیون  تلفیقی با حضور نماینده صنف، سازمان راهداری و پلیس انجام شود و در موارد اخلال در نظم پاسگاه با حضور نماینده بازرسی پلیس‌راه انجام گیرد.»

 


داوودی ادامه داد: «این قوانین یک‌طرفه از گذشته به ارث رسیده است و امروز جامعه طعم بیکاری با ویروس کرونا را لمس کرده و می‌داند بیکاری چه بر سر ارکان خانواده می‌آورد. حال راننده در سال چندین بار درگیر این بیکاری غیرارادی است بدون اینکه از جایی حمایت شود و درنهایت برای عبور از این مشکل به همه‌جا مقروض و بدهکار می‌شود و ازلحاظ روحی در وضعیتی قرار می‌گیرد که بعد از اتمام محرومیت فکرش درگیر جبران مشکلات به‌جای مانده از زمان محرومیت باشد که برای این شغل بسیار خطرناک بوده و هرلحظه ممکن است حادثه‌ساز شود.»

 


به گزارش «حمل‌ونقل»، عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری تأکید کرد: «ولی بااین‌وجود پلیس‌راه کشور و حسینی فرماندهی آن و دیگر فرماندهان ستادی پلیس‌راه تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و بیشترین تعامل را در این مدت با صنف داشته‌اند تا این مجازات‌ها را سهل‌تر و گره‌های گذشته را باز کنند که جای تشکر و قدردانی دارد.»
داوودی افزود: «باید قوانین بازنگری شود و در این راستا طرح رتبه‌بندی رانندگان که توسط سازمان راهداری، صنف و پلیس‌راه در دستور کار قرار گرفته، جامع‌ترین طرح چهل سال اخیر است و خیلی از این مشکلات را حل می‌کند که متأسفانه فعلا مسکوت مانده است.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی