نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر | Saturday 7 Dec 2019 | اِسَّبِت ٩ ربيع الثاني ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 230 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان
کد خبر: ۲۱۵۳۳
مزایای الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار

چابهار در انتظار توجه بیشتر

با گذشت نزدیک به یک سال و نیم از مطرح‌شدن بحث الحاق بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری به بندر چابهار بالاخره لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده‌‌‌ است.
مناطق آزاد در دنیا با معافیت حقوق و عوارض گمرکی مربوط به مواد اولیه و سایر کالاهای واسط‌های موردنیاز بخش تولید، زمینه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را فراهم می‌کنند. اهدافی همچون رشد صادرات، انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال، ایجاد درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی همگی در ارتباط با مزایایی هستند که مناطق آزاد به‌واسطه امکانات اقتصادی، حقوقی، جغرافیایی و... در اختیار داشته و از آنها برای جذب سرمایه‌ها و تخصص‌ها در مناطق آزاد بهره می‌برند. همچنین اکثر مناطق آزاد موفق دنیا دارای بنادر و زیرساخت‌های بندری در مجاورت خود هستند که یکی از امتیازات مهم این مناطق به شمار می‌رود. لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری‌ـ.‌صنعتی چابهار به‌نوعی در راستای تجربه موفق مناطق آزاد در دنیا تعریف شده است و درصورتی‌که مدیریت یکپارچه بین سازمان منطقه آزاد چابهار و سازمان بنادر و دریانوردی برقرار شود می‌تواند به تحقق اهداف منطقه آزاد چابهار در توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود کمک کند.
سیدحسن حسینی شاهرودی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هدف از این طرح را جذب سرمایه‌گذاری، تحرک در تولید و صادرات کالا به بازارهای جهانی بر اساس اصول رقابتی در مناطق آزاد تجاری‌–‌صنعتی بیان کرد. با توجه به اینکه اغلب مناطق آزاد برای تعامل با اقتصاد جهانی به نحوی متصل و وابسته به یک بندر در محدوده خود هستند و برای بهره‌مندی متقابل منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از مزایا و امکانات یکدیگر این لایحه به مجلس ارائه شد.
چالش صاحبان کالا در بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری
علیرضا چشم جهان، عضو هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفتگو با خبرنگار «حمل‌ونقل» گفت: «بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری نه جزو منطقه آزاد هستند و نه منطقه ویژه اقتصادی. این اتفاق باعث شده است چالش‌هایی برای صاحبان کالا به وجود آید. در مرحله اول زمانی که کالا به این دو بندر وارد می‌شود صاحبان کالا باید ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند. درحالی‌که در سایر بنادر مالیات بر ارزش‌افزوده از صاحبان کالا دریافت نمی‌شود.» او افزود: «اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده باعث شده است که هزینه‌های این بنادر ۹ درصد از دیگر بنادر ایران مانند کیش و قشم و غیره گران‌تر باشد.»
مزیت‌های الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به بندر چابهار
چشم جهان در خصوص مزیت‌های بندر چابهار گفت: «بندر چابهار از طرفی منطقه آزاد تجاری است اما بنادری که تحت مدیریت این بندر هستند از مزیت‌های بندر آزاد یا منطقه ویژه اقتصادی بهره‌مند نیستند و صاحبان کالا در این بنادر نمی‌توانند از مزیت منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد تجاری بهره‌مند شوند؛ زیرا قوانین منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری اجرایی و پیاده نمی‌شود.»این کارشناس حوزه دریایی در خصوص مزیت‌های الحاق بندر شهید بهشتی و بندر کلانتری به بندر آزاد چابهار گفت: «طبعا زمانی که هزینه‌ها کاهش باید، می‌توان آن هزینه را برای توسعه بندر خرج کرد. توسعه بنادر منجر به کسب‌وکار بیشتر، افزایش اشتغال و افزایش سطح رفاه مردم آن منطقه می‌شود. از طرفی زمانی که این دو بندر جز مناطق آزاد شوند و قوانین منطقه آزاد اجرایی شود، تجهیزات بندری لازم را بدون مراحل سخت گمرگی وارد منطقه آزاد شود؛ اما زمانی که جز منطقه آزاد به شمار نیایند و سرزمین اصلی باشد باید تجهیزات را به‌سختی از گمرک ترخیص کنند و این چالش بزرگی برای صاحبان کالا به شمار می‌رود.»یکی دیگر از مزایا الحاق این دو بندر به بندر چابهار، تسهیل و تسریع در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی برای مشارکت در طرح توسعه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، استفاده حداکثری از ظرفیت بنادر یادشده در جذب خطوط کشتیرانی و ارتقای نقش و توان رقابتی در دریای عمان و خلیج‌فارس را از مزایای الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در به محدوده منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی چابهار می‌توان عنوان کرد.
بسترسازی جهت کاهش شکاف‌های موجود بنادر تجاری با الزامات سازمان تجارت جهانی
کارشناسان حوزه دریایی می‌گویند: «این طرح در راستای تحقق سیاست‌های کلان دولت مبنی بر ارتقای جایگاه بنادر کشور، افزایش سهم حمل‌ونقل دریایی در منطقه و جهان به‌عنوان حلقه‌ای از زنجیره تأمین و توزیع بین‌المللی، بسترسازی جهت کاهش شکاف‌های موجود بنادر تجاری با الزامات سازمان تجارت جهانی است. لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در به محدtوده منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی چابهار برای ایجاد تسهیلات برای جذب کالاهای ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان و فعال‌سازی دالان محور شرق و کمک به اشتغال‌زایی و افزایش سطح معیشت مردم منطقه با توجه به آثار قابل‌توجه اقتصادی-‌اجتماعی توسعه منطقه یادشده، تنظیم شده است.»
عدم توجه کافی به توسعه چابهار
بزرگ‌ترین نقصی که بندر چابهار دارد این است که بندرهای متعلق به آن به منطقه آزاد الحاق نشده‌اند و عدم الحاق این دو بندر به منطقه آزاد باعث شده است که سرمایه‌گذارانی که در این دو بندر سرمایه‌گذاری می‌کنند انگار در سرزمین اصلی فعالیت اقتصادی می‌کنند. یک منطقه محرومی مانند بندر چابهار که در یکی از دورترین نقاط کشور و از سوی دیگر یکی از پر پتانسیل‌ترین منطقه کشور واقع شده است، طبیعتا برخورداری از قوانین منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند باعث رشد اقتصادی این منطقه شود اما به دلیل اینکه این قوانین در این منطقه به‌درستی اجرا نمی‌شود باعث شده این منطقه که ظرفیت بالایی برای مبادلات تجاری داشته باشد، تنها یک درصد از کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده است. در این بنادر هزینه‌های زیادی برای زیرساخت‌ها و روبناها توسط سازمان بنادر ایجاد شده است اما مهم‌ترین کار که اداری و اسنادی است از طرف دولت و سازمان‌های دیگر انجام نشده است که منجر به عقب‌ماندگی و هدررفتن هزینه‌ها در این بنادر می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی