نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر | Saturday 7 Dec 2019 | اِسَّبِت ٩ ربيع الثاني ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 230 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ آبان
کد خبر: ۲۱۵۳۲
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران خبر داد:

اتصال جاده‌های غرب به شرق کشور با احداث کمربندی سوم تهران

استان تهران همواره با مشکلات حمل‌ونقل مواجه بوده است و به همین خاطر در دولت‌های گذشته و دولت کنونی برنامه‌ریزی و تصمیمات فراوانی برای حل این معضلات گرفته شده که اگرچه تا حدودی مؤثر بوده است اما به دلیل تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده بر کشور و مشکلات تأمین منابع مالی آنچه مطلوب نظر مردم و مسئولان بوده است تاکنون تحقق پیدا نکرده است.
یکی از پروژه‌هایی که در دولت یازدهم موردتوجه قرار گرفت و پیشرفت خوبی را نیز در دولت دوازدهم به خود دیده است، راه‌اندازی آزادراه آبیک قزوین به چرمشهر بود که به‌عنوان کمربندی سوم تهران محسوب می‌شد و پس از پیگیری‌های فراوان وزارت راه‌وشهرسازی، در هیئت دولت به تصویب رسید و با واگذاری آن به قرارگاه خاتم‌الانبیا زمینه شروع این پروژه فراهم شد. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران ضمن تشریح اهمیت راه‌های استان تهران در متصل کردن محورهای شرق و غرب کشور به یکدیگر، گفت: «دو پروژه بزرگ در آینده نزدیک از طریق شرکت ساخت و زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور به بهره‌برداری خواهد رسید در دست اجرا است که قطعاً کمک شایان توجهی به تخلیه بار ترافیکی واردشده از غرب به شرق کشور از تهران خواهد کرد.»
حیدر نوروزی به پروژه در دست اجرای کمربندی سوم استان تهران اشاره کرد و افزود: «این کمربندی از آبیک به چرمشهر در حال احداث است.»
تصویب آزادراه آبیک به چرمشهر در هیئت دولت
نوروی گفت: «در جلسه ۲۶ آبان ماه سال ۹۴ بود که هیئت دولت مجوز واگذاری ساخت آزادراه شش خطه کنارگذر جنوبی تهران حدفاصل آبیک تا چرمشهر (اتصال به آزادراه قم-گرمسار) را به وزارت راه‌وشهرسازی داد.»
به گفته او، بر اساس مصوبه هیئت دولت که در پایگاه اطلاع‌رسانی آن نیز درج شده است، وزارت راه‌وشهرسازی مجاز است برای اجرای آزادراه کنـارگذر جنوبـی تهران حدفاصــل آبیــک تا چرمشهـر (اتصـال به آزادراه قم ـ گرمسار) به طول حدود ۱۵۶ کیلومتر شامل طراحی، مطالعات، آزادسازی مسیر، احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره‌برداری از آن با رعایت ضوابط و مقررات زیست‌محیطی اقدام کند.
این مقام مسئول افزود: «مسئولان و مدیران ارشد کشوری طی ماه‌های اخیر اظهار داشتند که آزادراه چرمشهر به سمت آبیک و قزوین کمربند سوم تهران است و کمک به سزایی در سهولت حمل‌ونقل جاده‌ای پیرامون تهران می‌کند بنابراین در کاهش آلودگی محیط‌زیست و روانی ترافیک مؤثر خواهد بود.»
پروژه ملی آبیک به چرمشهر ۶ بانده است
او پروژه ملی چرمشهر به آبیک قزوین را به‌عنوان کمربندی آزادراه قم-گرمسار دانست و ادامه داد: «این پروژه به‌عنوان کمربندی آزادراه قم-گرمسار محسوب می‌شود که درنهایت به مشهد مقدس متصل خواهد شد.»
نوروزی افزود: «هم‌چنین این پروژه ملی و مهم به‌عنوان کمربندی سوم تهران محسوب می‌شود و از پروژه‌های مثمر ثمر برای چندین منطقه به‌ویژه تهران، ورامین، کرج، شهریار و حسن‌آباد به‌حساب می‌آید. که از آبیک قزوین آغاز و تا چرمشهر ادامه پیدا می‌کند.»
تسهیل ترافیک پنج استان کشور با راه‌اندازی آزادراه آبیک به چرمشهر
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران، تصریح کرد: «این کمربندی جنوب تهران را به شاهراه‌های اصلی نظیر قم-گرمسار، اتوبان قم، جاده مخصوص کرج متصل می‌کند و نقش بسزایی را در توسعه و عمران این منطقه ایفا خواهد کرد. احداث این آزادراه ضمن توسعه کریدور آزادراهی شرق به غرب و تسهیل ترافیک استان‌های قزوین، البرز، مرکزی، تهران و قم، تأثیر قابل‌توجهی را در پدافند غیرعامل پایتخت می‌گذارد.»
نقش پروژه همت در کاهش ترافیک تهران به کرج
نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش بزرگراه همت یکی دیگر از پروژه‌های در دست تکمیل به‌منظور کاهش بار ترافیکی تهران به کرج پرداخت و تصریح کرد: «با زیر بار ترافیک رفتن این بزرگراه بخش دیگری از ترافیک در شمال تهران به سمت کرج کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.»
او پروژه بعدی در دست اجرای شرکت ساخت را احداث بزرگراه تهران شمال در قطعه اول اعلام کرد و افزود: «اجرای این پروژه باعث کاهش بار ترافیکی از شمال کشور به سمت تهران در ایام پیک مسافرت‌ها ازجمله در ایام نوروز خواهد شد. با آماده‌سازی و راه‌اندازی آزادراه آبیک به چرمشهر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در بخش انرژی و سوخت صورت خواهد گرفت که بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود.»
نوروزی تصریح کرد: «پروژه ادامه همت که از سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفته است، ۱۴.۶ کیلومتر طول دارد و از انتهای منطقه ۲۲ شهر تهران آغاز و با گذر از شمال کرج به جاده چالوس وصل می‌شود؛ اتمام این پروژه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش ترافیک استان البرز داشته باشد.»
به گفته او، برای کاهش ترافیک سنگین این بزرگ‌راه طرح‌های مختلفی ارائه شده‌است که بیشتر آنها، تغییر در برنامه‌ریزی ترافیک و طرح هندسی قسمت‌های مختلف منتهی به این بزرگراه به‌ویژه رمپ و لوپ‌های ورودی و خروجی به آن است.این پروژه تا حد زیادی گرفتار معارضی شهرک المهدی که در مسیر پروژه قرار دارد، شده بود.این مقام مسئول با تأکید بر اینکه پروژه‌های یادشده از سوی شرکت ساخت در حال اجرا است، اظهار کرد: «با بهره‌برداری از پروژه‌های مذکور، ترافیک روان از محور کندوان و استان البرز و تخلیه بار ترافیکی بدون تحمیل به شهر را شاهد خواهیم بود.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی