به گزارش از واحد پژوهش باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد واحد شهرری قطب برنامه شبکههای ارتباطی و حملونقل با همکاری اساتید و دانشجویان در یک طرح پژوهشی با استفاده از نرمافزارهای بروز مدلسازی ترافیک، نیمه دوم سال ۹۵ منطقه شهرری مورد ارزیابی ترافیکی و رفتارشناسی ترافیکی قرار گرفته است. بر اساس خروجیها علتهای ترافیک خودرویی در منطقه شهرری را شناسایی و با ارائه پیشنهاد ساخت یک ایستگاه مترو در محدوده محله بهشتی اعلام کردند که میتوان تا حدود ۳۰% از ترافیک خودرویی در شهرری را کاهش داد.
این اولین بار است که در ایران در یک طرح پژوهشی پیشنهاد شده است که ایستگاه جدید در یک خط فعال مترو احداث شود. ایستگاه پیشنهادی در فاصله ۲ کیلومتری ایستگاه مترو شهرری، ۵۰۰ متری اتوبان آوینی و ۹۰۰ متری خیابان شهید رجایی است و میتواند در خارج از منطقه پرجمعیت شهرری بخش جنوب شرقی و غربی تهران از سمت ورامین و حسنآباد را با کاهش زمان سفر خودرویی با کمترین میزان سرمایهگذاری (درحالیکه ایستگاههای جنوبی هدوی ۱۰ دقیقه دارند با هدوی ۳.۵ دقیقه) به خط یک مترو متصل کند. از دیگر مزایای مطرحشده دسترسی به جنوبیترین پارک ویژه بانوان تهران است که در فاصله ۲۰۰ متری محل پیشنهادی در دست ساخت است.
این گروه با مدلسازی طرح ساخت یک ایستگاه مترو خورشیدی بسیار پربازده در ایران را در این منطقه پیشنهاد دادند که میتواند انقلابی در طراحی و بازسازی ایستگاههای همسطح و کمک به توسعه استفاده از انرژیهای نو و حملونقل پاک باشد. با توجه به ظرفیتهای منطقه و در ادامه حمایتهای شورای اسلامی شهر تهران تحقیقات درحالتوسعه مدل TOD بر اساس طرح تفصیلی است امید است حمایت از این طرح به شکل بهتری صورت گیرد.