نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر | Tuesday 15 Oct 2019 | اِثَّلاثا ١٥ صفر ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 225 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۸ مهر
کد خبر: ۲۱۳۳۶

دست روی دست گذاشتن؛ نگاه ایرانیزه به استفاده از سوخت کم سولفور

محمد ساعد محمودی- بازرس انجمن مهندسی دریایی:

زمانی که کنوانسیون‌ها موضوع‌های الزام‌آور را بیان می‌کنند یک دوره تنفسی می‌گذارند تا در این دوره تنفس، اقدامات لازم انجام شود، اما ایرانی‌ها و مسئولان ایرانی طبق عادتی که دارند و در آنها نهادینه ‌شده است، در زمان مشخص‌شده عمل نمی‌کنند و الزامات را انجام نمی‌دهند و بیشتر به‌جای اینکه به دنبال راه‌حل برای مسئله بگردند به دنبال چانه‌زنی و مذاکره برای گرفتن مهلت بیشتر هستند.

 

واقعیت این است که مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی می‌توانستند در زمان مشخص‌شده عملکرد بهتری داشته باشند و تاحدی الزامات سازمان بین‌المللی دریایی را برطرف کنند. درحال‌حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که هر مسئولی و نهادی، مسئولیت خود را به گردن سازمان یا فرد دیگری می‌اندازد و در خصوص سوخت کم‌سولفور نیز بدین‌گونه است. سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان متولی اصلی این امر نباید وظیفه قانونی خود را بر گردن سازمان و نهاد دیگری بیندازد درحالی‌که این کار را انجام می‌دهد و معتقد است که مقصر اصلی وزارت نفت است که در تولید و دستیابی به سوخت کم‌سولفور ناکام بوده نه سازمان بنادر و دریانوردی و این سازمان وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده است. 

 

افراد و مسئولان سازمان بنادر که در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنند باید بازی‌سازی کنند اما این افراد در مقابل بازی کشورهای دیگر منفعل هستند. افرادی که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان نماینده ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنند، اکثرا شخیصت و تجربه و سابقه مناسبی برای نمایندگی از سوی ایران و نشستن در صندلی‌های مجامع جهانی را ندارند.

 

این افراد به‌جای اینکه نقش فعال و پررنگی داشته باشند اکثرا به‌صورت منفعلانه در بازی کشورهای دیگر نقش ایفا می‌کنند بدون آنکه از موضوع و بازی آنها باخبر باشند و فهم داشته باشند. متولیان امر در سازمان بنادر به‌جای برچیدن و از بین بردن محدودیت‌هایی که برای این صنعت به وجود آمده است، به دنبال فرار از حل مشکل هستند و نگاه درستی به مشکلات پیش رو در این صنعت ندارند.

 

دلیل اصلی حل نشدن مشکلات بی‌عرضگی مسئولان و نگاه ایرانیزه به موضوعات مختلف است؛ نگاهی که به‌جای حل مشکل به دنبال مهلت‌گرفتن برای مشکلات است. بااین‌وجود که مهلت زیادی از این اتفاق گذشته بازهم می‌توان تصمیم‌ها و اقدام‌های تأثیرگذاری گرفته شود اما واقعیت این است متولیان این امر هنوز برنامه خاصی برای رفع این مشکل ندارند و آخرین صحبت‌هایی که شده است این است که باز از سازمان جهانی برای تهیه و تولید سوخت کم‌سولفور مهلت بگیرند.

 

بنا بر تصمیم سازمان بین‌المللی دریایی، تمام نفت‌کش‌ها و کشتی‌ها موظف‌اند تا سال ۲۰۲۰ از سوخت کم‌سولفور استفاده کنند؛ اگر حدود ۵ سال پیش که این تصمیم در سازمان بین‌المللی گرفته شد متولیان این امر توانایی تهیه سوخت کم‌سولفور را نداشتند باید همان موقع اعلام می‌کردند نه الآن که به دنبال دریافت مهلت بیشتر هستند.‌

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی