نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر | Tuesday 15 Oct 2019 | اِثَّلاثا ١٥ صفر ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 225 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۸ مهر
کد خبر: ۲۱۳۳۱
هدف ایرلاین‌ها سودآوری نیست

دفاع تمام‌قد عابدزاده از ایرلاین‌ها

اکرم فیض‌آبادی: هرساله با نزدیکی اربعین، موضوع نجومی‌شدن قیمت بلیت هواپیما و سوءاستفاده برخی از سایت‌های فروش بلیت آنلاین و گاهی شرکت‌های هواپیمایی سر زبان‌ها می‌افتد. در راستای جلوگیری از بازار سیاه چند سالی است که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به تعیین نرخ‌های تکلیفی در این ایام می‌کنند که امسال بر اساس اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های یک‌طرفه در مسیرهای تهران-نجف یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در مسیر مشهد-نجف یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است که نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی نداشته است.


در بازار آزاد بلیت‌فروشی نداریم
علی عابدزاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص آغاز پروازهای اربعین و آمادگی سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از بازار سیاه در این ایام توضیح می‌دهد: «در سال جاری به‌مانند سال‌های گذشته این آمادگی در حمل‌ونقل هوایی وجود دارد که سرویس و خدمات ارزشمندی را به مردم عزیز کشور ارائه دهند. این در حالی است که در سال گذشته کنترل‌های بسیار خوبی انجام گرفت به‌طوری‌که ما در بازار آزاد فروش بلیت نداشتیم و امسال نیز همین‌طور خواهد بود.


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به عدم افزایش قیمت بلیت پروازهای اربعین اشاره می‌کند و می‌افزاید: «همان‌طور که قبلا اعلام کردیم در راستای ارائه تسهیلات به زائران عتبات نرخ بلیت هواپیما در ایام اربعین تغییری نکرده است.»


با نگاهی به سایت‌های فروش بلیت آنلاین می‌بینیم که قبل از آغاز پروازهای اربعین نرخ پروازها از ۲ میلیون تومان نیز عبور کرده است و حتی شاهد نرخ‌های بین ۵ تا ۱۲ میلیون تومان توسط ایرلاین‌های خارجی هستیم؛ عابدزاده در این رابطه نیز توضیح می‌دهد: «ما تمام نرخ‌ها را کنترل می‌کنیم و چنین نرخ‌هایی نداریم و کسی اگر توانست مستنداتی مبنی بر این قیمت‌ها را به ما ارائه دهد به آن جایزه می‌دهیم.»


او در ادامه می‌افزاید: «همان‌طور که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام‌ شده این نرخ‌ها در بازه زمانی ۱۰ روزه اربعین (۲۰ تا ۳۰ مهرماه) تعیین شده است و اما در خصوص نرخ‌های خارجی باید عرض کنم که این پروازها به‌صورت مستقیم از ایران به نجف و یا بغداد نیست از همین رو برای مسافران مقرون‌به‌صرفه نیست که با این پروازها به عتبات بروند.»


پروازهای ایرلاین‌های خارجی مطلوب مسافران عتبات نیست
مرتضی دهقان، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار «حمل‌ونقل» در توضیحات تکمیلی درباره دلایل نرخ‌های نجومی ایرلاین‌های خارجی در مسیر تهران-نجف می‌گوید: «شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و عراقی تنها مجاز به برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور هستند از همین رو سایر ایرلاین‌های خارجی امکان برقراری پرواز مستقیم بین ایران و عراق را ندارند؛ آن نرخ‌هایی که شما گاهی در سایت فروش بلیت آنلاین می‌بینید مربوط به ایرلاین‌های خارجی  است که به‌صورت کانکشن مسافرگیری می‌کند از همین رو قیمت‌گذاری و نوع سفر با این ایرلاین‌ها مطلوب مسافران عتبات نخواهد بود.»


او در ادامه می‌افزاید: «برای مثال این مقرون‌به‌صرفه نیست که زائری از شرکت هواپیمایی لوفتهانزا بلیت نجف را تهیه کند و در ترکیه توقف داشته باشد و سپس به عراق برود. بر همین اساس آن نرخ‌گذاری که برای ایام اربعین صورت گرفته، مختص شرکت‌های هواپیمایی داخلی است تا زائران بتوانند با نرخ قابل قبولی سفر خود را انجام بدهند.»


به‌رغم افزایش هزینه ایرلاین؛ بلیت پروازهای اربعین افزایش پیدا نکرد
معاون رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: «با وجودی که که در سال جاری هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش پیداکرده اما در راستای شور حسینی که در میان مردم ما است، ایرلاین‌ها اقدام به افزایش قیمت نکردند و نرخ قیمت تهران-نجف رفت‌وبرگشت ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان است و اگر شرکت هواپیمایی از این نرخ عدول کند قطعا تخلف کرده است و با هر متخلفی باید برخورد شود و ما این موضوع را به‌صراحت به سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرده‌ایم.»


دهقان با تأکید  بر اینکه لیست دفاتر خدمات مسافرتی که مجاز به فروش بلیت هستند منتشر شده است، بیان کرد: «قرار بر این شد که در راستای ساماندهی و کاهش زمینه‌های تخلف در این ایام دفاتر خدمات مسافرتی که ایرلاین‌ معرفی می‌کنند مجوز فروش بلیت را داشته باشند؛ به‌هرحال بلیت محصول عرضه شرکت‌های هواپیمایی است و ایرلاین باید مطمئن شود که بدون مشکلی محصول نهایی خود را دست مصرف‌کننده می‌رساند.»


اما یکی از چالش‌های پیش روی پروازهای عتبات مشکل ایرلاین‌های ایرانی با فرودگاه‌های نجف است؛ بدهی ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف و اعتراض شرکت‌های هواپیمایی نسبت به بالابودن هزینه هندلینگ و تعرفه‌های خدماتی ازجمله مواردی بود که پروازهای ایرانی به عراق را حاشیه‌ساز کرده بود تا جایی که حتی در سال ۹۶ ایرلاین‌های ایرانی تصمیم به توقف پروازها در مقطعی کوتاه به فرودگاه نجف گرفتند که درنهایت سال گذشته با حضور هیئتی از ایران به عراق و مذاکره با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری عراق مشکلات تا حدودی برطرف شد.

 

معاون رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به نزدیکی پروازهای اربعین مشکل ایرلاین‌ها با این فرودگاه حل شده است، توضیح می‌دهد: «ما مشکلی با فرودگاه نجف نداریم و هر فرودگاهی یکسری مقررات خاص خودش را دارد؛ برای مثال با توجه به اینکه در ایام اربعین زمان پیک سفر به عتبات و ترافیک پروازی در فرودگاه نجف است باید شرکت‌های هواپیمایی قبل پرواز از فرودگاه مبدأ و مقصد زمان پروازی را اخذ کنند. از همین رو باید این دست موضوعات توسط ایرلاین‌ها رعایت شود.»


تقسیط بدهی ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف
او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مشکل فرودگاه نجف با ایرلاین‌های ایرانی که عمدتا بر سر بدهی ایرلاین‌های ایرانی بود حل شد؛ ابراز کرد: «لازم است که ایرلاین‌ها بدهی خود را به این فرودگاه پرداخت کنند و این اتفاق رخ داده و تعداد اندکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی مشکل بدهی به این فرودگاه را دارند و تعدادی نیز به‌صورت اقساطی در حال تسویه بدهی خود هستند.»


تدوین شیوه‌نامه حقوق مسافر در پروازهای بین‌المللی؛ به نفع مسافر یا ایرلاین؟
در حالی سفرهای عتبات کمتر از دو هفته دیگر آغاز خواهد شد که سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به تدوین شیوه‌نامه حقوق مسافر در پروازهای خارجی کرده است. بر اساس این شیوه‌نامه جدید حقوق مسافر در پروازهای بین‌المللی در صورت تأخیر پروازهای هوایی از دو تا سه ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول یعنی (میان وعده) و در صورت تأخیر سه تا پنج ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول (یکی از سه وعده اصلی) باید انجام بگیرد.


در شیوه‌نامه پروازهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی داخلی مصوب شده است که شرکت‌های هواپیمایی مکلف هستند در تأخیرهای بالای ۵ ساعت، ۲۰درصد قیمت بلیت را به‌عنوان خسارت به مسافران برگردانند.


بسیاری در این رابطه معتقدند شیوه‌نامه حقوق مسافر به نفع ایرلاین است تا مسافر؛ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سؤال خبرنگار «حمل‌ونقل» در این خصوص که آیا پذیرایی با ساندیس و کیک از مسافر بعد از سه ساعت تأخیر پرواز در راستای حقوق مسافر، اظهار می‌کند: «اصولا در هیچ جای دنیا حمل‌ونقل هوایی سودده نیست چراکه به نحوی طراحی شده که بتواند خدمات ارائه بدهد بر همین اساس هدف اصلی ایرلاین‌های داخلی نیز سوددهی نیست.»


معاون وزیر راه‌وشهرسازی، عنوان می‌کند: «ما شیوه‌نامه حقوق مسافر را در پروازهای داخلی داشتیم و درحال‌حاضر نیز این شیوه‌نامه برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای پروازهای بین‌المللی تهیه شده تا بتوانیم بر اساس این مقررات بتوانیم حقوق مسافر را تأمین کنیم.»


که ایرلاین‌ها سودده نیستند
در حالی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند که ایرلاین‌ها سودده نیستند که سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری وضعیت صنعت هوایی را بسیار هشداردهنده دانسته و نسبت به امکان فروپاشی صنعت حمل‌ونقل هوایی هشدار داده بودند. اما حال با گذشت یک سال نه‌تنها ایرلاینی از این بازار به‌اصطلاح زیان‌ده خروج  نکرده است بلکه در سال‌های اخیر بسیاری به دنبال تأسیس ایرلاین و اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند.


سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی در این نامه به شش مشکل اساسی ایرلاین‌ها در صنعت حمل‌ونقل هوایی مبنی بر عدم تخصیص ارز به‌موقع و به میزان کافی، اخذ عوارض و حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش‌افزوده برای قطعات لوازم و اجزای اصلی هواپیما، محاسبه و پرداخت هزینه تعرفه خدمات فرودگاهی و پروازی حتی در پروازهای داخلی بر مبنای دلار و فروش خدمات بر اساس «ریال»، وضع عوارض متعدد بر روی بلیت ازجمله عوارض شهرداری (۵ درصد)، عوارض هلال‌احمر (۱ درصد) و یا عوارض ایمنی، عدم معافیت حمل‌ونقل هوایی از مالیات بر ارزش‌افزوده، کاهش حدود بیش از ۵‌۰ درصدی درآمد شرکت‌های هواپیمایی ناشی از افزایش نرخ رسمی ارز اشاره کرده بودند.


یکی از پیشنهادهای ایرلاین‌ها در نامه به رئیس‌جمهوری برای عبور از چالش‌ها پیش روی صنعت ‌هوایی این بود؛ «کل ارز موردنیاز صنعت در یک سال بدون در نظر گرفتن خرید و توسعه ناوگان و فقط برای پوشش هزینه‌های عملیاتی مبلغ یک میلیارد دلار است، تخصیص این مبلغ از سوی بانک مرکزی با نرخ ثابت و ترجیحی برای جلوگیری از نوسان قیمت بلیت و افزایش هزینه و دلالی در اروپا بسیار ضروری است و با توجه به اینکه هزینه‌های ارزی این صنعت عمدتاً به‌صورت پیش‌پرداخت است، این ارز باید به‌صورت تنخواه به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت شود.» 


دومین راه‌حل ایرلاین‌ها برای برون‌رفت از چالش‌های موجود معافیت و حذف تمامی عوارض بود که در آن شرکت‌های هواپیمایی خواهان تسری معافیت و حذف همه عوارض، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش‌افزوده به هواپیما و لوازم و قطعات  شده بودند و تأکید داشتند؛ لازم است این معافیت فقط به شرکت‌های هواپیمایی و نمایندگان رسمی آنان تخصیص یابد تا از دلالی و واسطه‌گری جلوگیری شود و از سوی دیگر ضروری است با اصلاح ماده ۶۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، همه تعرفه‌های خدمات فرودگاهی و پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی بر اساس ریال محاسبه و پرداخت شود و دلار به‌طور کامل حذف شود و از سمت دیگر ضرورت دارد همه عوارض غیرضروری وضع‌شده روی بلیت هواپیما ازجمله عوارض شهرداری، هلال‌احمر و غیره حذف شود.


ادامه حیات شرکت‌های هواپیمایی در صنعتی زیان‌ده
کارشناسان و تحلیلگران صنعت حمل‌ونقل هوایی همواره این سؤال را مطرح می‌کنند چرا با توجه به اینکه بخش عظیمی از درخواست و پیشنهادهای ایرلاین‌ها توسط دولت برای شرکت‌های هواپیمایی هموار نشد و همچنان ایرلاین‌ها به گفته خودشان با این چالش‌ها و مشکلات دست بر گریبان‌اند و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این مطلب «ایرلاین‌ها سودده نیستند» بر آن صحه می‌گذارد، هیچ شرکت هواپیمایی از چرخه صنعت هوایی کنار نرفت و همچنان در این صنعت زیان‌ده فعالیت می‌کنند و حتی بسیاری به دنبال ایرلاین‌داری هستند؛ مگر نه اینکه این صنعت سودده نیست؟

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی