نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور | Thursday 19 Sep 2019 | اِلخَميس ١٩ محرم ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 222 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ شهريور
کد خبر: ۲۱۲۱۳

زمین‌گیری ناوگان، عامل اصلی کاهش مسافران هوایی

حمید غوابش- کارشناس هوایی|

مطابق آماری که سازمان هواپیمایی کشوری منتشر کرده است سال گذشته شاهد کاهش ۱۰ میلیون مسافر هوایی به نسبت سال ۹۶ بوده‌ایم این در حالی است که ما هرساله به‌طور طبیعی در صنعت حمل‌ونقل هوایی رشد حدودا ۶ درصدی در تعداد مسافر هوایی تجربه کرده‌ایم.


اما یک موضوعی که در این رابطه باید به آن توجه شود این است که بحث تقاضا و ترافیک دو مسئله متفاوت از  یکدیگر هستند؛ چراکه ترافیک تابع تعداد هواپیمایی موجود سر خط است اما تقاضا بستگی و ارتباط به توانایی مالی مردم در استفاده از حمل‌ونقل هوایی دارد.


آماری که سازمان هواپیمایی کشوری منتشر می‌کند پیرو ترافیک در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است نه تقاضا؛ ممکن است کاهش مسافران هوایی در سال گذشته به دلیل کاهش تعداد ناوگان هوایی کشوری بوده باشد که این موضوع ارتباط مستقیم با تحریم‌ها دارد از همین رو باید بررسی کرد و دید که تعداد ناوگان در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ به چه میزان کاهش داشته است.


به اعتقاد من دو عامل کاهش توانایی مالی مردم در استفاده از حمل‌ونقل هوایی و کاهش ناوگان هوایی دو عامل تأثیرگذار ریزش ۱۰ میلیونی مسافر در سال گذشته بوده است؛ اما باید به این نکته توجه شود که صنعت هوایی کشور بارها توانسته در زمان تحریم ناوگان هوایی را توسعه دهد و به‌صراحت می‌توان عنوان کرد که توسعه ناوگان همواره در شرایط تحریم صورت پذیرفته است. ما حتی در دوره کوتاهی که تحریم نبودیم توانستیم تعدادی هواپیما نو به کشور وارد کنیم اما برخی از این هواپیماهای برجامی نیز به دلیل نبود خلبان زمین‌گیر هستند و امکان سرخط آمدنشان نیست.


من این پیش‌بینی را می‌کنم که در آینده با وجود تحریم‌ها نیز بتوانیم تعدادی ناوگان وارد کشور کنیم اما قطعا این اقدام در زمان تحریم سخت‌تر و زمان‌گیرتر خواهد بود.


اما در کنار آن این موضوع، بازگرداندن مسافران خارجی و ایرلاین‌هایی که ایران را در سال گذشته ترک کرده‌اند به توسعه صنعت گردشگری وابسته است؛ توسعه سفرهای خارجی تابع توانمندی مردم برای تهیه ارز است و تا زمانی که برای تهیه ارز محدودیت وجود داشته باشد قطعا گردشگری نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تصور می‌کنم پاسخ این موضوع در گرو خروج رکورد اقتصادی کشور از وضعیت فعلی است تا صنعت گردشگری بتواند رونق بگیرد.

 

مردم تا زمانی که بتوانند پولی را پس‌انداز کنند و با آن پول به سفر بروند صنعت گردشگری هم رونق می‌گیرد از همین رو توسعه صنعت گردشگری در گرو توانمندشدن اقتصاد مردم است اما این مسئله کافی نیست؛ حتی اگر ما از رکود هم خارج شویم و سرانه اقتصادی مردم نیز افزایش پیدا کند ما نیاز به زیرساخت‌ها برای پاسخگویی به ظرفیت ایجاد شده هستیم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی