نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر | Tuesday 15 Oct 2019 | اِثَّلاثا ١٥ صفر ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 214 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۷ تير
کد خبر: ۲۰۸۹۰

بودجه دولت، محور آزادراه‌ها نیست

سید حسین میرشفیع- معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت|

سیاست کلانی که در وزارت راه‌وشهرسازی برای ساخت و تکمیل آزادراه‌ها وجود دارد، همواره بر لزوم مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران غیردولتی تأکید داشته است و این روال در رابطه با طرح‌های پیش رو و پروژه‌های نیمه‌تمام نیز صدق می‌کند. این رویکرد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و چگونگی تأمین منابع به بهترین شکل ممکن اتخاذ شده است. بر اساس آمارهای رسمی درحال‌حاضر بیش از هزار کیلومتر پروژه آزادراهی نیمه‌تمام در کشور در حال پیگیری است و طبق وعده‌ای که وزیر راه‌وشهرسازی ارائه کرده حدود ۵۰۰ کیلومتر از این طرح‌ها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.


 بر اساس برنامه‌ریزی‌های کلان صورت‌گرفته این طرح‌ها با قراردادهای مشارکتی ساخته می‌شوند و به تفکیک پروژه میزان مشارکت بخش غیردولتی در هر یک از آزادراه‌ها مشخص است. این برنامه‌ریزی با هدف استفاده از توان سرمایه‌گذاران داخلی و جبران محدودیت‌های دولتی صورت گرفته و همین روال نیز ادامه خواهد یافت.

 

سیاست کلانی که در وزارت راه‌وشهرسازی برای ساخت و تکمیل آزادراه‌ها وجود دارد، همواره بر لزوم مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران غیردولتی تأکید داشته است و این روال در رابطه با طرح‌های پیش رو و پروژه‌های نیمه‌تمام نیز صدق می‌کند. این رویکرد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و چگونگی تأمین منابع به بهترین شکل ممکن اتخاذ شده است. بر اساس آمارهای رسمی درحال‌حاضر بیش از هزار کیلومتر پروژه آزادراهی نیمه‌تمام در کشور در حال پیگیری است و طبق وعده‌ای که وزیر راه‌وشهرسازی ارائه کرده حدود ۵۰۰ کیلومتر از این طرح‌ها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

بر اساس برنامه‌ریزی‌های کلان صورت‌گرفته این طرح‌ها با قراردادهای مشارکتی ساخته می‌شوند و به تفکیک پروژه میزان مشارکت بخش غیردولتی در هر یک از آزادراه‌ها مشخص است. این برنامه‌ریزی با هدف استفاده از توان سرمایه‌گذاران داخلی و جبران محدودیت‌های دولتی صورت گرفته و همین روال نیز ادامه خواهد یافت.


نیاز به توسعه شبکه آزادراهی در تمامی برنامه‌ها و قوانین بالادستی کشور به‌صراحت بیان شده و ازاین‌رو وزارت راه‌وشهرسازی بر اساس مسئولیت خود تلاش کرده این طرح‌ها را تکمیل و آماده بهره‌برداری کند. آنچه در حوزه آزادراهی صورت می‌گیرد ارتباط مستقیمی با دیگر طرح‌های زیرساختی در سایر شقوق حمل‌ونقل ندارد و این نگرانی که ساخت آزادراه‌ها برای مثال تکمیل طرح‌های ریلی را با دشواری همراه می‌کند قطعا صحت ندارد.


حوزه ریلی با حمایت‌هایی که از سوی دولت دریافت کرده و از سوی دیگر با بازبودن دستش در دریافت اعتباراتی از طریق فاینانس و دیگر مسیرها طرح‌های خود را به سمت بهره‌برداری به‌پیش می‌برد و طرح‌های این دو حوزه در گروی هم نیستند.


ساخت آزادراه‌ها درحال‌حاضر با محوریت طرح‌های مشارکتی و قراردادهای ذیل BOT دنبال می‌شوند و امیدواریم با پیگیری برنامه‌هایی که درحال‌حاضر در دستور کار هستند با همین روال، تأمین مالی طرح‌ها در آینده نیز دنبال شود. گسترش نفوذ شبکه آزادراهی در حمل‌ونقل ایران اولویتی است که نه‌تنها در این عرصه که در سایر حوزه‌های اقتصادی نقشی مهم و حیاتی ایفا می‌کند و وزارت راه تلاش کرده با در نظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی، اولویت‌های این بخش را نیز با جدیت دنبال کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی