نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد | Tuesday 18 Jun 2019 | اِثَّلاثا ١٤ شوال ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 210 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۰ خرداد
کد خبر: ۲۰۷۴۲
مدیرعامل مپنا در گفت‌وگو با حمل‌ونقل تشریح کرد

توسعه ریــلی با توان داخلی

در پاسخ به سیاست‌های کلان توسعه شبکه و ناوگان ریلی ایران، مپنا در بدو ورود خود به این صنعت، با رویکردی مثبت و دوراندیشانه و با تکیه بر تجارب و سوابق خود، قدم برداشت و پس از گذشت کوتاه زمانی، به یکی از فعالان جدی و مطرح در این حوزه تبدیل شده است. درحال‌حاضر، چشم‌انداز فعالیت بخش ریلی مپنا نه‌تنها تأمین نیاز بازار داخل کشور است، بلکه فعالیت در بازارهای خارج از کشور را نیز هدف‌گذاری کرده است.


 در بازدید مقام معظم رهبری از کارخانجات گروه مپنا در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳، معظم‌له بر لزوم افزایش حمل بار توسط راه‌آهن تأکید فرمودند. همچنین توسعه حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است. بی‌تردید حمایت‌های مقامات و مسئولان عالی‌رتبه کشور نویدبخش توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور است.


امروز پس از ده سال فعالیت مستمر در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، «گروه مپنا» نام شناخته‌شده در این عرصه است و تلاش دارد نقشی شایسته در توسعه کشور ایفا کند. در این خصوص هم‌زمان با برپایی هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و خدمات ریلی تهران گفت‌وگویی با احمد خدایی، مدیرعامل بخش حمل‌ونقل ریلی گروه مپنا، صورت گرفته است.

 

آقای دکتر لطفاً به‌عنوان سؤال نخست درخصوص تولیدات ریلی گروه مپنا به‌صورت مختصر توضیح بفرمایید.
قبل از ورود به بحث تولیدات ریلی گروه مپنا، ابتدا باید درباره جایگاه گروه مپنا در صنعت ریلی کشور صحبت کنم. باید بگویم که درحال‌حاضر می‌توانیم برای گروه مپنا دو دسته کارفرمای عمده در نظر بگیریم یکی در حوزه قطار شهری و دیگری راه‌آهن ج.ا.ا است. همان‌طور که می‌دانید گروه مپنا توانمندترین و همچنین یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران این صنعت محسوب می‌شود که درحال‌حاضر تمام ناوگان لکوموتیوهای مسافری کشور تحت مدیریت گروه مپنا است که در قراردادهای قبل به مپنا واگذار و تولید شده است.

 

ادامه تولید لکوموتیوها نیز در دست اقدام است. درواقع می‌توان گفت بسیاری از لکوموتیوهای مسافری در کشور که قرار است تولید شوند، از محصولات گروه مپنا بوده و به‌صورت گارانتی نگهداری در اختیار گروه مپنا است.


همان‌طور که می‌دانید در کشور مدل Full Maintenance Guarantee به‌عنوان گارانتی کامل کمتر وجود دارد، اما این یک سرویس خاصی است که گروه مپنا به راه‌آهن ارائه می‌کند. از سوی دیگر، راه‌آهن در یک سال گذشته به خاطر محدودیت در فاینانس خارجی در حال انتقال یکی از قراردادهای خود به گروه مپنا است که بازسازی ماشین‌آلات مکانیزه ریلی توسط شرکت پلاسر است. درواقع می‌توان گفت بزرگ‌ترین شرکت پشتیبانی و تعمیراتی مکانیزه راه‌آهن کشور گروه مپنا است.


از سوی دیگر، مذاکرات متعددی در رابطه با پروژه «برقی‌سازی راه‌آهن تهران‌–‌مشهد» به‌عنوان یکی از پرترافیک‌ترین خطوط مسافری کشور و طرح برقی‌سازی و ارتقای راه‌آهن گرمسار‌-‌اینچه‌برون EPCF (طراحی و مهندسی، تأمین، ساخت و تأمین مالی) صورت گرفته که در هر دو پروژه نیاز به فاینانس چینی و روسی وجود دارد که تاکنون عملیاتی نشده است و درصورتی‌که هرکدام عملیاتی شود، گروه مپنا در شبکه بالاسری به‌عنوان تنها شرکت داخلی که با راه‌آهن همکاری می‌کند، وارد خواهد شد.


پروژه دیگر قرارداد ریل باس‌های کشور است و کل سیستم ریل‌باس راه‎آهن ازنظر نگهداری به شکل Full Maintenance Guarantee به گروه مپنا سپرده شده است و قراردادهای دیگری همچون ساخت مجموعه بزرگ سیمولاتور لکوموتیو (در کرج) که شامل زیرساخت و تجهیزات سیمولاتور است، توسط گروه مپنا انجام می‌شود که این پروژه بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان و به‌صورت انحصاری در اختیار این گروه است. آموزگار لکوموتیورانان برای کسب مهارت بیشتر در آموزش لکوموتیوران از این سیستم بهره‌مند خواهند شد.

 

همچنین مقرر است مجموعه آموزشی سیمولاتور لکوموتیو برای آموزش لکوموتیورانان برای فراگیری نحوه لکوموتیورانی در کارخانجات بازسازی لکوموتیو گروه مپنا احداث شود که با راه‌اندازی این مجموعه آموزشی و نصب سیستم شبیه‌ساز لکوموتیو، شاهد حذف مخاطرات برای یادگیری لکوموتیورانی در شرایط عملیاتی و واقعی خواهیم بود که به‌زودی آغاز خواهد شد.


از سوی دیگر، می‌توان به قرارداد دیگری با عنوان بازسازی ۱۰ دستگاه لکوموتیو GT۲۶ با راه‌آهن جمهوری اسلامی اشاره کرد. بازسازی و نوسازی این لکوموتیوها که از سری GM و مدل‌ GT۲۶ هستند، شامل انجام مواردی همچون تعمیرات بدنه، شاسی، کابین راننده و تجهیزات داخل کابین راننده و رنگ‌آمیزی است و برخی از این لکوموتیوها به‌صورت کامل بازسازی خواهند شد.


نقطه تمایز این نوسازی مجهزکردن لکوموتیو به یک سیستم کنترل میکروپروسسوری با مدل MEP، مجهزکردن لکوموتیو به سیستم ترمز الکتروپنوماتیکی EP و تغییر طراحی کلی کابین لکوموتیوران و مجهزکردن کابین به یک میز راننده ارگونومیک است که این پروژه در سال جاری پایان خواهد یافت.
از دیگر پروژه‌های واگذارشده به گروه مپنا «بازسازی ۵۰ دستگاه لکوموتیو آلستوم» است که از سال ۹۵ به این گروه واگذارشده و این پروژه قرار است در مدت ۵ سال به کارفرمایی راه‌آهن صورت پذیرد.

 

در این قرارداد، پیشنهاد گروه مپنا در قالب کنسرسیومی متشکل از «شرکت گروه مپنا، شرکت تعمیرات و توسعه بهره‌برداری ریلی مپنا و شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا» مطرح شد، با اجرای این پروژه، تمامی ۵۰ دستگاه لکوموتیو آلستوم، در مدت ۵ سال بازسازی و آمادۀ بهره‌برداری می‌شوند و پس از ۱۰ سال بهره‌برداری از آنها، مالکیتشان به گروه مپنا منتقل خواهد شد و شرکت تعمیرات و توسعه بهره‌برداری ریلی مپنا نیز به مدت حداقل ۱۵ سال بهره‌برداری و نگهداری از آنها را عهده‌دار می‌شود. با اجرای این پروژه ۵۰ دستگاه لکوموتیو دیزل‌‌-‌‌الکتریک با قدرت ۴ هزار اسب بخار که توسط شرکت آلستوم فرانسه تولید شده بودند، اما به دلیل بروز مشکلات فنی در سال‌های گذشته از مدار عملیاتی خارج بودند، مجدداً توسط گروه مپنا در حال بازسازی و راه‌اندازی است تا به ناوگان کشش کشور وارد شوند.

 

هم‌زمان با احیای این سرمایۀ ملی به نحو مطلوب، گروه مپنا نیز ورود مؤثرتر و جدی‌تری به حوزۀ جدید «بهره‌برداری باری» در کسب‌وکار ریلی کشور خواهد داشت، حوزه‌ای که مهم‌ترین مسیرهای تردد در شبکه سراسری راه‌آهن را شامل می‌شود.
پروژه دیگر طراحی، مهندسی و ساخت ۲۵ دستگاه لکوموتیو باری مدل MAP۲۴ است که با تکیه بر دانش و مهارت متخصصان مپنا برای نخستین‌بار در کشور و در کارخانه مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا تولید می‌شود و تا پایان سال تمامی این لکوموتیوها به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود و مپنا به‌عنوان مالک وارد شبکه خواهد شد و مابقی ظرفیت تولید این لکوموتیو قابلیت فروش به شرکت‌هایی که درخواست خرید لکوموتیو از مپنا را دارند واگذار خواهد شد.

 

درمجموع در سال ۹۸ ظرفیت بازسازی و تولید لکوموتیو باری در مپنا تمام نیاز شبکه ریلی کشور را پوشش خواهد داد.
مطابق موافقت‌نامه بین وزارت راه و سازمان مدیریت در سال گذشته، از محل سپرده‌گذاری دولت در بانک‌ها بودجه‌ای برای واگذاری وام به خریداران لکوموتیو تخصیص یافته است. بدین ترتیب تمام نیاز لکوموتیو باری کشور از ظرفیت تولیدی گروه مپنا در این حوزه تأمین می‌شود.


از دیگر پروژه‌هایی که در حال مذاکره هستیم، می‌توان به ساخت واگن مترو اشاره کرد که از مهم‌ترین پروژه‌ها است و امیدواریم که امسال بتوانیم آن را منجر به عقد قرارداد کنیم که حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه واگن را پوشش می‌دهد. در صورت انعقاد این قرارداد یکی از تولیدات اصلی سال آینده گروه مپنا خواهد بود، چراکه ظرفیت قابل‌توجهی از کارخانه مپنا لکوموتیو است که علاوه بر لکوموتیوهای باری، تولید خواهد شد و تاکنون مراحل خوبی را پشت سر گذاشته است.

 

پروژه دیگری که در سال گذشته در دستور کار قرار دادیم که مشکل اصلی آن تأمین مالی است، تراموا است. در سال‌های گذشته، گروه مپنا بر روی پروژه تراموا کار کرده و به لحاظ فنی، مهندسی و انتقال دانش فنی کاملاً موردتوجه گروه مپنا قرار گرفته است و درواقع، می‌توان گفت درحال‌حاضر تنها شرکتی که مدعی ساخت تراموا در کشور است، گروه مپنا است و هیچ شرکت داخلی دیگری ادعا ندارد که این کار را انجام داده باشد. ازجمله مکان‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده، اصفهان و جزیره کیش است که مذاکراتی تاکنون برای آنها صورت گرفته و شهرهایی مانند همدان، کرج، ارومیه و تهران هم متقاضی پروژه تراموا هستند.


از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، تعداد ۳۷ دستگاه واگن دوطبقه مسافری به درخواست بنیاد مستضعفان است که مراحل پایانی عقد قرارداد را می‌گذراند و امیدواریم که در بلندمدت مشابه لکوموتیوها این واگن‌ها را Full Maintenance Guarantee کنیم و زمینه مناسبی برای حضور سری واگن‌های VIP در ایران باشد. مذاکرات دیگری هم در حال انجام است، اما تا تحقق کامل مذاکرات نمی‌توان به آنها اشاره کرد و اسمی از این پروژه‌های بزرگ برد که امیدواریم در آینده آنها را اعلام کنیم و این پروژه‌ها در زمینه‌های جدیدی از حوزه کاری بخش ریلی مپنا خواهد بود و سیاست این بخش ورود به همه حوزه‌های ریلی است.


پروژه‌هایی که از آنها یاد شد، پروژه‌های اصلی بخش ریلی مپنا است که به‌صورت دنباله‌دار پیگیری می‌شوند و مراحل پایانی آنها را خواهیم گذراند. از سوی دیگر، می‌توان به تله‌کابین اشاره کرد که گروه مپنا وارد این حوزه شده است. پروژه فاز یک تله‌کابین توچال در دست مطالعه است و پیشنهاد فنی و مالی مرتبط در اختیار کارفرما قرار گرفته و کارفرما در حال طی کردن مراحل اداری است. البته در ادامه اصلاح بخش دوم (فاز دوم تله‌کابین توچال) نیز احداث خواهد شد که مپنا ظرفیت‌های لازم برای تولید را دارد و این موضوع از نیازهای کشور است که به تناسب قابل توسعه خواهد بود.

 

سهم ساخت داخل و بومی‌سازی تجهیزات ریلی در گروه مپنا چه میزان است؟
 در بحث داخلی سازی و سهم گروه مپنا، باید بگویم هدف گروه مپنا تولید است. تولید در بخش لکوموتیو، واگن یا مترو و... ما تلاش کردیم تا به ظرفیت‌های گروه مپنا تکیه کنیم.
اما این نکته اهمیت دارد که داخلی‌سازی باید در موضوعاتی مدنظر قرار گیرد که توجیه اقتصادی داشته باشد. اگر بخواهیم تولیدی داشته باشیم که تعداد آن محدود و توجیه مالی ندارد یا دسترسی از خارج از کشور وجود داشته باشد، طبیعی است که در اولویت اول قرار نمی‌گیرد. بنابراین، گروه مپنا در تولید داخل اولویت‌گذاری کرده است.

 

اولویت با قطعات مصرفی است که در بلندمدت گروه مپنا احتیاج دارد یا قطعاتی که در تولید لکوموتیوهایی مثل MAP۲۴ که تولید بلندمدت دارند، موردنیاز است؛ چراکه برخی از قطعات ممکن است نیاز ما باشد، اما در بلندمدت نیاز نداشته باشیم. طبیعی است چنین سرمایه‌گذاری عاقلانه نیست و سرمایه‌گذاری در این خصوص انجام نخواهد شد. به نظرم ظرفیت داخلی‌سازی ازنظر فنی و مهندسی باید بالای ۹۵ درصد در تمام زمینه‌های تولیدی بخش ریلی باشد، اما با توجه به سیاست‌های گروه مپنا که گفته شد، ممکن است برخی از قطعات داخلی‌سازی نشوند، چون برای گروه مپنا با هزینه بالا تمام می‌شود.


 مثلاً اگر برای یک قطعه تولید ۵۰۰ عدد در سال توجیه اقتصادی دارد و ما فقط نیاز به ۵۰ عدد داشته باشیم، این کار منطقی نیست؛ اما ممکن است قطعه‌ای باشد که دسترسی ما به آن در خارج از کشور قطع شده باشد، به‌عنوان‌مثال تحریم باشیم. 


این موضوع دیگر وابسته به توجیه اقتصادی طرح نیست و ما تولید خواهیم کرد. بنابراین، باید گفت ما تکیه‌گاهی با نام ظرفیت تولید داخلی و ظرفیت مهندسی داریم که ما را مطمئن می‌کند که هر محصولی را لازم داشته باشیم، قطعاً می‌توانیم تولید داخل کنیم و صددرصد امکان تولید داخل وجود دارد. درحال‌حاضر، گروه مپنا به‌صورت جدی روی برخی محصولات ازجمله لکوموتیو MAP۲۴ به سمت صدردصد داخلی شدن حرکت می‌کند و درحال‌حاضر، بالغ‌بر ۵۰ درصد لکوموتیو تولید داخل شده است.


 درواقع هدف‌گذاری این است که بتوانیم در دوره یک سال و نیمه این رقم را به ۸۰ درصد برسانیم. از سوی دیگر خوشبختانه در واگن مترو از مدت‌ها قبل کار کرده‌ایم و مطابق توافقی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم، قرار شد ساخت واگن‌های مترو را با حدود ۴۰ درصد ظرفیت و توان داخل شروع کنیم و در همین پروژه که در حال مذاکره هستیم، در پایان به حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد داخلی سازی برسیم. بنابراین باید گفت هیچ پروژه‌ای در کشور در بخش ریلی مپنا نداریم که کمتر از ۳۰ درصد در آنها توان داخلی استفاده شده باشد و حداکثر تا ۹۰ درصد داخلی‌سازی شده است.


چند سالی است که گروه مپنا در حوزه مترو نیز وارد شده است، در حوزه مترو چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟
بله، همان‌طور که گفتید درخصوص مترو نیز مپنا به‌صورت گسترده و کامل حضور دارد. درحال حاضر، علاوه بر ادامه قراردادهای قبلی با کارفرمایان مترو در کشور، در حال انعقاد قراردادهای جدید هستیم. قراردادهای قبلی که در دست بوده است، اتمام پروژه خط یک متروی اصفهان است که امسال تمام خواهد شد. همچنین، پروژه خط ۳ متروی تهران که فقط شامل سیستم تأمین توان بوده و قبلاً تمام شده است.


پروژه خط ۶ متروی تهران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های گروه مپنا در بخش ریلی است که شرح خدمات مپنا در این پروژه، مهندسی، تأمین و اجرای همه تجهیزات مکانیکال و الکتریکال (E&M) با حجم اعتباری بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد تومان است که امسال برای آن پیش‌بینی ‌شده است و فاز دوم خط ۶ مترو امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.


پروژه خط ۲ متروی اصفهان نیز به گروه مپنا سپرده شده است که بالغ‌بر نیم میلیارد یورو (حدود ۵۴۰ میلیون یورو) و شامل ناوگان مترو به تعداد ۲۱۰ دستگاه و نخستین بار است که این حجم از واگن در قرارداد به مپنا واگذار می‌شود و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۹۹ صورت می‌گیرد و درواقع حجم کار قابل‌توجهی برای سال آینده است که البته در کنار خط ۶ متروی تهران انجام خواهد شد.

 

مونوریل چطور؟
اگر بخواهم اشاره‌ای به مونوریل قم داشته باشم، باید بگویم که در حال مذاکره هستیم، اما برای ادامه کار محدودیت‌های اعتباری وجود دارد که با مذاکره مرتفع خواهد شد.

 

در پایان لطفاً درخصوص حضور گروه مپنا در هفتمین نمایشگاه «بین‌المللی حمل‌ونقل و خدمات ریلی تهران» بفرمایید.
اگر بخواهم به نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی اشاره کنم، باید بگویم که ما امسال در این نمایشگاه پررنگ‌تر از سال‌های گذشته حضور خواهیم داشتیم؛ چراکه به نظر می‌رسد کشورهای خارجی حضور کمرنگ‌تری داشته باشند. ما مدعی هستیم که گروه مپنا در یک سال گذشته جایگزین برخی تأمین‌کنندگان و پیمانکاران خارجی شده است، بنابراین در این نمایشگاه حضور چندجانبه خواهیم داشت. یکی ارائه پروژه‌هایی که به‌تازگی وارد آنها شده‌ایم و خود را معرفی خواهیم کرد.

 

ما می‌خواهیم بگوییم که مپنا فقط تولیدکننده لکوموتیو نیست و در حوزه‌های دیگری مانند مترو فعال شده است و پیمانکار دو پروژه مهم کشور است. ما می‌خواهیم تعاملات با شرکت‌های دیگر داشته باشیم. یکی از موضوعاتی که مپنا در سال گذشته در دستور کار خود قرار داده، این است که مپنا به‌عنوان یک شرکت بزرگ نسبت به دریافت خدمات شرکت‌های کوچک‌تر در ایجاد و تشکیل یک کنسرسیوم برای استفاده از ظرفیت‌های آنها برای گرفتن پروژه، در قالب یک کل اقدام کند و درنهایت برای عقد موافقت‌نامه یا قرارداد که ممکن است در حاشیه نمایشگاه ایجاد شود، در این نمایشگاه حضور خواهیم یافت.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی