نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور | Thursday 19 Sep 2019 | اِلخَميس ١٩ محرم ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 207 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
کد خبر: ۲۰۶۵۲

روشی کم‌هزینه برای بهسازی موقت جاده‌های خراب

در بسیاری از جاده‌های ناهموار و دارای چاله و ترک در کشور، رانندگان به خاطر نیفتادن در سطوح ناهموار این جاده‌ها، معمولاً از باند یا قسمت‌هایی که سطوح هموارتری دارند تردد می‌کنند.


یک کارشناس حمل‌ونقل پیشنهاد داد در جاده‌های دارای ناهمواری و چاله و ترک، برای جلوگیری از تغییر ناگهانی مسیر توسط رانندگان و پیشگیری از وقوع حادثه، نسبت به روکش ماسه آسفالتی باند این رویه‌ها، قبل از روکش دائمی تمام عرض راه، اقدام شود. رضا مرادی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: «در بسیاری از جاده‌های ناهموار و دارای چاله و ترک در کشور، رانندگان به خاطر نیفتادن در سطوح ناهموار این جاده‌ها، معمولاً از باند یا قسمت‌هایی که سطوح هموارتری دارند تردد می‌کنند.»

 

او افزود: «متأسفانه در همین تغییر مسیرها و ردکردن چاله‌چوله‌ها، اتفاق‌های ناگوار و سوانح دلخراشی رخ داده اما آمار مستند و تأییدشده‌ای از سوی مراجع رسمی در این زمینه وجود ندارد.» مرادی تأکید کرد: «به‌منظور پرهیز از تغییرات ناگهانی مسیر رانندگان در جاده‌های این‌چنینی و به‌تبع آن سوانح و حوادث رانندگی، بهتر است متولیان امر نسبت به روکش ماسه آسفالتی باند این رویه‌ها قبل از روکش دائمی تمام عرض راه اقدام کنند.»

 

این کارشناس در مورد دلیل این پیشنهاد خود، اظهار کرد: «هزینه‌های ناشی از این روکش با ضخامت کم (۲ الی ۳ سانتی‌متر) به‌مراتب کمتر از هزینه‌های دائمی روکش کامل راه است و در زمان کمتری انجام می‌پذیرد.» مرادی پیش از این در گفتگو با یک شبکه خبری، بر ضرورت بازنگری و به‌روز کردن روکش آسفالتی راه‌ها تأکید کرده و گفته بود: «مناسب‌ترین ماده‌ای که برای روسازی راه‌ها کاربرد دارد، آسفالت است چراکه از مواد دیگر ارزان‌تر، در شرایط مختلف جوی پایدارتر، خاصیت ارتجاعی بیشتر و فراوانی هم در کشور ما یافت می‌شود.»

 


او افزوده بود: «اما در سال‌های اخیر عمر بالای کارخانه‌های تهیه آسفالت و ماشین‌آلات فرسوده پخش، خرابی‌های زودرس نظیر ترک‌خوردگی، شیار افتادگی در مسیر عبور چرخ‌ها، قیر زدگی، نشست و... باعث کاهش عمر مفید راه‌سازی (عمر بهره‌برداری از روسازی) و ایمنی استفاده‌کنندگان و افزایش مخارج بهسازی راه‌ها و هم‌چنین افزایش مخارج بهره‌برداران از راه شده است، ازاین‌رو سالانه صدها میلیارد تومان اعتبار جهت روکش و بهسازی راه‌ها هزینه می‌شود.»

 

این کارشناس گفته بود: «بدین منظور جهت کاهش این هزینه‌ها و افزایش عمر آسفالتی راه‌ها که درحال‌حاضر به کمتر از پنج سال تقلیل یافته است، استفاده از فناوری‌های جدید اعم از نوسازی کارخانه‌های آسفالت و ماشین‌آلات پخش و مهم‌تر از آن استفاده از تکنولوژی‌های نوین تهیه آسفالت، جهت افزایش طول عمر و کاهش خرابی‌های راه، افزایش استحکام آسفالت، بالابردن چسبندگی مصالح و کاهش هزینه‌های ترمیم و بهسازی راه‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.»

 

مرادی با اشاره به چند نمونه از مصالح نوین جهت مخلوط در مواد تشکیل‌دهنده آسفالت (مصالح دانه‌بندی سنگی، فیلر، انواع قیرهای خالص و امولسیونی)، آنها را به شرح زیر برشمرده و افزوده بود: «آسفالت‌های با الیاف پلیمری، آسفالت گوگاس (سولفور پلیمر ۳۰ الی ۵۰ درصدگرانول به‌جای قیر)، نانوذرات اکسید سیلیس و اکسید تیتانیم، آسفالت آمیخته با مواد پلاستیکی و لاستیک فرسوده و... از جمله مواد و مصالحی هستند که در افزایش عمر راه‌ها و کاهش هزینه‌های نگهداری تأثیر به‌سزایی خواهند داشت.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی