نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ آذر | Saturday 7 Dec 2019 | اِسَّبِت ٩ ربيع الثاني ١٤٤١
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 207 | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت
کد خبر: ۲۰۶۳۵
معاون وزیر راه‌وشهرسازی مطرح کرد:

خسارت ۳۵۲۰ میلیاردی سیل به راه‌های کشور

عبدالهاشم حسن‌نیا با اشاره به وضعیت تجهیزات، ماشین‌آلات و اعتبارات موردنیاز حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای مقابله با بحران‌های احتمالی و جبران خسارت‌های وارده براثر سیل اخیر و بحران‌های احتمالی اظهار داشت: «با توجه به میانگین ۲۵ سال عمر ناوگان راهداری، بالارفتن عمر ماشین‌آلات و مستهلک‌شدن آنها همه‌ساله تعدادی از گردونه خدمت خارج می‌شوند.»

 

او در بخش دیگر صحبت‌هایش افزود: «لذا برای تأمین ماشین‌آلات و نوسازی ناوگان حداقل مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان اعتبار تصویب و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ شود.» رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: «در شرایط فعلی قیمت هر دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی بین ۱.۵ میلیارد تومان تا دو میلیارد تومان است و ماشین‌آلاتی که بتوانند در شرایط سیل و بحران توان عملیات انجام داشته باشند از توان و قیمت بالاتری برخوردار هستند.»

 

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه اکثر ماشین‌آلات موردنیاز راهداری تولید داخلی ندارد، گفت: «با وجود حمایت سازمان از تولید داخل اما با در نظر گرفتن ظرفیت تولید داخل،‌ مجوز واردات ماشین‌آلات راهداری همچون بولدوزر، گریدر، لودر و بیل مکانیکی به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای حداقل یک دوره سه‌ساله صادر شود.»  همچنین یادآور شد: «سال گذشته در پیوست قانون پروژه سرمایه‌گذاری برای تأمین ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات تعریف شد که مورد استقبال سرمایه‌گذاری قرار نگرفت.»

 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر برقراری تردد در حداقل زمان ممکن و از طرفی آسیب‌پذیر بودن پل‌ها در برابر سیل گفت: «ضروری است پل‌های سبک پیش‌ساخته پیش‌بینی و در سطح کشور توزیع شود تا پس از توزیع در سطح کشور در مواقع نیاز مورداستفاده قرار گیرند. در غیر این صورت برقراری ارتباط از طریق ساخت پل زمان‌بر است.» حسن‌نیا خاطرنشان کرد: «بنابراین مبلغ حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان به‌عنوان اعتبار برای تهیه پل‌های خرپایی، لوله بتنی و فلزی، باکس‌های بتنی و امثال آن تصویب و در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گیرد. درحال‌حاضر قیمت هر دستگاه پل خرپایی با دهانه ۴۵ متر حدود ۲ میلیارد تومان و بنا بر عرض دهانه پل قیمت آن تغییر می‌کند.»

 

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تخریب کمتر از ۵۰ پل زیر ۱۰ متر در سیل اخیر گفت: «پل‌های آب برده در سیل اخیر پل‌های خرپایی بودند که مجددا جای آنها پل‌های خرپایی نصب می‌شود، اما باید توجه داشت که مدل‌های قدیمی این پل‌ها فاقد طراحی هیدرولیکی قوی هستند. لذا تأمین این پل‌ها با استانداردهای جدید همچون افزایش ارتفاع و عرض دهانه در دستور کار قرار دارد.» رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «در دوران وزارت راه و ترابری سابق، حدود ۴۰۰ دستگاه پل خرپایی خریداری و به‌تدریج در استان‌ها مصرف شد» گفت: «در جریان سیل اخیر نیز حدود ۱۵ دستگاه دیگر از این پل‌ها که در اختیار ادارات کل استانی قرار داشت استفاده شد.

 

لذا تأمین این پل‌ها در دستور کار سازمان قرار دارد که نیازمند تأمین اعتبار است.» او با توجه به اینکه نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر از راه‌های کشور براثر وقوع سیل آسیب‌دیده‌اند، تأکید کرد: «برای ترمیم و بازسازی محورهای آسیب‌دیده مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان در نظر گرفته شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی در بخش دیگر صحبت‌هایش اظهار داشت: «سالانه بخشی از قیر مصوب موردنیاز حوزه راهداری در طول سال تخصیص می‌یابد که صرف اقدامات جاری می‌شود. اما باید توجه داشت که روش تخصیص همیشگی برای بازسازی راه‌های تخریب‌شده در سیل اخیر مطلوب نیست و این میزان کفاف بازسازی راه‌های تخریب‌شده را نمی‌دهند.»

 

حسن‌نیا با اشاره به انتخاب وزیر کشور به‌عنوان مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده بیان کرد: «به‌عنوان نماینده وزارت راه‌وشهرسازی برنامه عملیاتی بازسازی راه‌ها و ابنیه فنی تهیه و در جلسات مربوطه به ریاست وزیر کشور ارائه شد تا هم‌زمان با تأمین اعتبارات آن عملیات بازسازی اساسی با در اختیار گرفتن پیمانکاران آغاز شود.» رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: «طبق برآورد اولیه در جریان سیل اخیر به بیش از
 ۳۵۲۰ میلیارد تومان به راه‌های کشور خسارت وارد شد که شامل طول راه‌ها، ابنیه فنی و ماشین‌آلات و ساختمان‌ها می‌شود. از طرفی ۹۶۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری که در جریان سیل اخیر مورداستفاده قرار گرفت همان ماشین‌آلاتی بودند که در قالب طرح سفرهای نوروزی ۹۸ و راهداری زمستانی ۹۷ در حال فعالیت بودند.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی