نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير | Sunday 21 Jul 2019 | اِلأَحَّد ١٨ ذو القعده ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 194 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
کد خبر: ۲۰۱۴۲

الو حمل‌ونقل

بررسی پیام‌هایی که رانندگان سواری کرایه در هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین مشکلات آنان فعالیت خودروهای مسافربر شخصی است که اغلب بدون هیچ دغدغه‌ای در اطراف ترمینال‌ها در حال فعالیت و جذب مسافر بوده و در صورت اعتراض به درگیری لفظی و فیزیکی از سوی آنان نیز می‌انجامد. یکی دیگر از مشکلات نیز، دریافت مبالغ غیرقانونی و تحت عناوین مختلف توسط شرکت‌های حمل‌ونقل از رانندگان سواری است که موجب کمترشدن درآمد اندک این رانندگان می‌شود. تعدادی از مهم‌ترین پیام‌های رانندگان سواری کرایه که در مورد مشکلات صنفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در ادامه آمده است:

 


علی‌رضا انصاری‌فر: رانندگان سواری کرایه برون‌شهری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که یکی از این مشکلات جلوگیری‌نکردن از فعالیت سواری‌های مسافربر شخصی و گاهی حمایت برخی مسئولان از آنان است. مشکل بعدی عدم‌حمایت کافی در تعویض خودروهای فرسوده و تحویل به‌موقع آنهاست؛ به‌گونه‌ای که برخی همکاران پس از تحویل خودروی اقساطی و شروع پرداخت تسهیلات هنوز خودروی جایگزین را دریافت نکرده‌اند. تهیه لوازم‌یدکی با قیمت‌های غیرواقعی و بسیار گران مشکل دیگری است که رانندگان سواری کرایه برون‌شهری با آن مواجه هستند. مشخص‌نشدن وضعیت بیمه رانندگان و عدم‌حمایت کافی در خصوص موضوع بازنشستگی با شرایط شغلی سخت و زیان‌آور و ناچیزبودن حقوق بازنشستگی آنان پس از ۳۰ سال پرداخت حق بیمه و عدم امکان تغییر نرخ حقوق و دستمزد در زمان پرداخت حق بیمه نیز از دیگر مشکلات موجود است.

 

نداشتن بیمه تکمیلی مناسب و مکفی، عدم پرداخت یارانه بیمه به رانندگان جدیدالورود و درنتیجه فاصله‌گرفتن اشخاص از این شغل و روی‌آوردن به خودروهای شخصی و حمل مسافر و همچنین بالابودن درصد کمیسیون شرکت‌های حمل‌ونقلی از دیگر مشکلاتی است که رانندگان سواری با آن روبه‌رو هستند. متأسفانه تعدادی از مدیران شرکت‌های حمل‌ونقلی سقف تعیین‌شده درصد کمیسیون یعنی ۱۵ درصد را بعلاوه ۵ درصد عوارض شهرداری، جمعا ۲۰ درصد از کل کرایه دریافتی کسر و ۸۰ درصد الباقی را به راننده پرداخت می‌کنند. کمتر شغلی را می‌توان یافت که ابتدابه‌ساکن ۲۰ درصد از درآمدش کم شده و الباقی آن نیز درآمد خالص نبوده و شامل استهلاک، سوخت و... شود.

 


بی‌نام: هرچند هیچ شرکتی حق دریافت اجاره خط از راننده را ندارد اما شرکت‌های داخلی استان مازندران از رانندگان هزینه‌هایی تحت عنوان پول ورودی بدون برگشت، اجاره ماهانه، هزینه صورت‌وضعیت و کمیسیون بار (۴۰ درصد) دریافت می‌کنند درحالی‌که حتی استراحتگاه مناسب نیز برای رانندگان مهیا نمی‌کنند.

 


سامان طهماسبی: رانندگان سواری کرایه متولی کم ندارند ازجمله سازمان راهداری، حمل‌ونقل استان، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و... ولی این متولیان کمتر برای حتی یک مشکل از ده‌ها مشکل رانندگان اقدامی انجام می‌دهند. آیا کسی تابه‌حال اقدامی یا صدای اعتراضی از آنها در قبال فعالیت شخصی‌های مسافربر که مخل فعالیت قانونمند رانندگان سواری درحریم پایانه‌ها و جاده‌ها هستند، دیده و یا شنیده است؟

 

در مقابل زورگویی محض برخی شرکت‌های مسافربری و اخذ کمیسیون‌های ناحق و اضافی چطور؟ در قبال اخذ و ابطال امتیازات خودروی سواری کرایه مانند قطع کامل یارانه و سهمیه سوخت چطور؟ در قبال سلب امتیاز سهمیه طرح ترافیک چطور؟ آیا متولیان امر از مصادره خودروی ده‌ها راننده‌ای که به‌واسطه نبود کار، نتوانستند اقساط خودروهایشان را به‌موقع پرداخت کنند، خبردار شدند؟ در قبال ضرب و شتم رانندگان سواری کرایه و کشته‌شدن آنها به دست اراذل اوباش به‌ظاهر مسافرکش شخصی آیا از کسی صدایی درآمد؟ در قبال تاخت‌وتاز اسنپ وتپسی و... در حریم فرودگاه‌ها و بیکارشدن رانندگان رسمی آنجا، اقدامی صورت گرفت؟

 


فرشاد: کوهی از مشکلات زندگی و بدهی و قسط و مخارج زندگی بر دوش همه ماست که دیگر تاب‌وتوانمان را بریده است هیچ‌کسی هم صدای ما را نمی‌شنود.
عادل بهشتی: رانندگان سواری کرایه از مشکلات متعددی رنج می‌برند که ناقص‌بودن طرح قرارداد بیمه تکمیلی، بی‌کیفیت بودن خودروهای صفر اعم از نوع رنگ و تا مقاومت بدنه و سیستم موتوری معیوب، زیادبودن مبلغ صورت‌حساب شرکت‌هایی که هیچ خدماتی به راننده نمی‌دهند و نداشتن سختی کار و بازنشستگی در ۲۰ سال کاری، برخی از آنهاست.

 

ناکارآمدی اتحادیه در حل مشکلات رانندگان، عدم ساماندهی ناوگان فرسوده و تزریق اجباری خودروهای بی‌کیفیت و گران ایران‌خودرو، نبود مراکزی که به رانندگان سرویس عمومی و وسایل زندگی باپرداخت اقساطی دهند، عدم تخصیص یارانه سوخت به سواری کرایه‌ها و نبود صندوق رفاه و مسکن برای رانندگان از دیگر مشکلاتی است که رانندگان سواری کرایه با آن مواجه هستند. دراین‌بین حذف ثبت ساعت بین شهرها و مبدأ و مقصد شدن آن، حذف پلیس‌راه‌هایی که در مسیر قرار دارند و برای رسیدن به آنها باید عرض اتوبان را با خطرات ناشی از آن طی کرد، جمع‌آوری خودروهای شخصی مسافربر از اطراف ترمینال‌ها، برخورد پلیس‌راه با تاکسی‌های بی‌سیم حامل مسافر، کم‌کردن هزینه آزمایش عدم اعتیاد و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خودروی عمومی‌سواری، لاستیک مناسب و قطعات و لوازم اصلی و سامان‌دهی ورودی ترمینال‌ها و حذف دلال‌های شخصی نیز برخی از مطالبات رانندگان سواری کرایه از مسئولان است.

 


سعید نصیری: کلیه شرکت‌های حمل‌ونقلی باید بپذیرند که بر اساس تعداد مسافر کمیسیون دریافت کنند و دریافت کمیسیون کامل در قبال یک یا دو مسافر غیرقانونی است. شرکت‌ها حق دریافت کمیسیون در مسافرت‌های خانوادگی از رانندگان را ندارند نهایتا فقط باید ۵ درصد عوارض قانونی را دریافت و صورت‌وضعیت صادر کنند. ضمن اینکه دریافت کمیسیون در قبال امکانات رفاهی و تأمین مسافر است ولی متأسفانه در خیلی از شرکت‌ها رانندگان خود باید مسافر جذب نموده و بدون بهره‌مندی کامل از حداقل رفاه، کمیسیون کامل پرداخت کنند که این رویه غیرمنصفانه و درخواست رانندگان رسیدگی به این امور است.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی