نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير | Sunday 21 Jul 2019 | اِلأَحَّد ١٨ ذو القعده ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 194 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي
کد خبر: ۲۰۱۳۸

پاورقی ۷۶

  علیرضا منظری-کارشناس صنعت هوایی|

 

در دوران ایجاد مدیریت بهره‌برداری فرودگاه امام خمینی (ره) در کنار مدیریت مجری طرح فرودگاه امام، برنامه‌ریزی برای مدیریت و سازماندهی فرودگاه آغاز شد که در این راستا شرکت فرودگاه‌های پاریس پیشنهاد انجام سازماندهی تشکیلات فرودگاه امام خمینی (ره) و آموزش نیروی انسانی آن را ارائه داد تا در صورت موافقت کلی پیشنهاد مالی پروژه را برای بررسی تحویل دهد  ولی درهرصورت پاسخ مثبت به این پیشنهاد داده نشد.


 پس از گذشت بیش از یک سال از زمان طرح تأسیس شرکت فرودگاه‌های استان تهران کمیته تدوین راهبرد فرودگاه امام خمینی (ره) با نگرش به موقعیت فرودگاه امام خمینی (ره) و انتخاب روش‌های اجرایی برای مدیریت بهره‌برداری آن مانند سایر فرودگاه‌های بین‌المللی در کشورهای جهان تأکید داشت. راهکار مناسب انتخاب این روش و تدوین و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی به‌صورت ایجاد یک شرکت مستقل بود تا امکان بهره‌برداری بهینه با اختیارات کامل مدیریتی در آن فرودگاه فراهم آید.

 


۴-۴ ـ تأسیس شرکت مشترک مدیریت فرودگاهی
اگرچه همواره بهره‌برداری فرودگاه امام خمینی (ره) به‌عنوان مهم‌ترین راهکار برای رفع مشکلات عظیم هوانوردی کشور موردتوجه بوده تا آسایش مسافر و حضور شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی و ایجاد بالندگی کشور را نیز حداقل در منطقه خاورمیانه در بر داشته باشد لیکن در سال‌های گذشته میان اعتبارات تخصیص‌یافته با نیازهای واقعی احداث و بهره‌برداری از فرودگاه فاصله بسیار زیاد بوده است. وجود این تفاوت فاحش ازیک‌طرف و نیاز به تسریع در بهره‌برداری از طرف دیگر سیاست احداث حداقل عناصر فرودگاه برای راه‌اندازی را در پی داشته که این میزان حداقل نیز بارها متناسب با بودجه تخصیصی مواجه با تغییرات شده بود.

 


به همین منظور سیاست کلی احداث فرودگاه امام خمینی (ره) بر سه محور اساسی
الف ـ احداث فرودگاه به‌صورت مرحله‌ای متناسب با اعتبارات و امکانات اجرایی،
ب ـ بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از فرودگاه برای مقاصد معین، و
ج ـ متعهدکردن سازمان‌های بهره‌بردار برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران به‌منظور احداث ساختمان‌های موردنیاز استوار بوده است که با ملاحظه روند اجرایی این سیاست کلی در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که با روش موجود حرکت به‌کندی انجام شده و به اهداف از پیش تعیین‌شده نرسیده‌اند.
با درنظر گرفتن روند اجرایی فرودگاه امام خمینی (ره) و تجربیات بین‌المللی در مورد اداره و بهره‌برداری از فرودگاه‌ها در اوایل سال ۱۳۸۰ سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به عدم موفقیت راهکارهای قبلی اعتقاد داشت ضروری‌ترین پیشنهاد آن است که در چارچوب خط‌مشی‌های اساسی زیر و سیاست‌های مندرج در قانون برنامه سوم توسعه مبنی بر مشارکت مردم و کاهش تصدی‌های دولت و خصوصی‌سازی فعالیت‌های تجاری نسبت به تأسیس یک شرکت خصوصی با مشارکت دولت و سرمایه‌گذار خارجی تصمیم‌گیری شود:

 


الف) سازمان هواپیمایی کشوری به‌منظور تکمیل و راه‌اندازی سریع و بهره‌برداری مطلوب و افزایش بهره‌وری و تغییر ساختار اقتصادی در فرودگاه امام خمینی (ره) با مشارکت بخش خصوصی نسبت به تأسیس شرکت مدیریت فرودگاه امام خمینی (ره) اقدام کند که سهام سازمان هواپیمایی کشوری ۳۵ درصد و یک شرکت خدمات فرودگاهی خصوصی ایرانی ۱۶ درصد و شرکت سرمایه‌گذار خارجی ۴۹ درصد باشد و این شرکت امور مربوط به راهبری، مدیریت و بازاریابی را به عهده گیرد. البته تبصره ۱ ماده ۵ اصلاحی قانون هواپیمایی کشوری مصوب سال ۱۳۶۷ اجازه تأسیس شرکت را به سازمان داده است و چنین مقرر می‌دارد: «سازمان هواپیمایی کشوری مجاز است در زمینه‌های ایجاد و نگهداری و اداره فرودگاه‌ها راسا و یا با مشارکت بخش‌های دولتی و تعاونی و خصوصی با رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی مبادرت به تأسیس شرکت کند.»

 


ب) سازمان هواپیمایی کشوری (دولت) کمتر از ۵۰ درصد سهام را دارا است و درنتیجه شرکت در شمار شرکت‌های دولتی قرار نگرفته و تابع مقررات تجاری شرکت‌های خصوصی خواهد بود.


پ) طرف خارجی کمتر از ۵۰ درصد سهام را دارد و درنتیجه این شرکت خارجی تلقی نشده و یک شرکت ایرانی است که طبق مقررات و قوانین ایران اداره خواهد شد.
ت) در میان سهامداران یک طرف بخش خصوصی ایرانی وجود دارد که می‌تواند در دوران بهره‌برداری انتقال دانش فنی مدیریت بهره‌برداری و بازاریابی از طرف خارجی به طرف ایرانی انجام پذیرد و پس از دوران موقت به‌تنهایی بتواند بهره‌برداری را ادامه دهد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی