نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۸ جمعه ۳ خرداد | Friday 24 May 2019 | اِجُّمعَة ١٩ رمضان ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 185 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۴ آبان
کد خبر: ۱۹۵۲۳
محمد محسنی

بنادر نیازمند نسخه‌ای غیر دولتی با حمایت دولت

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از خواسته‌های خود از وزیر جدید سخن گفت و در عین حال بهبود شرایط بنادر جنوب و مردم این ناحیه را در گرو جسارت اجرایی و دلسوزی دانست. محمد محسنی در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفت: هزینه انجام عملیات لایروبی بسیار زیاد است و اجرای آن عزمی بین‌المللی می‌خواهد؛ اگر چه در طول سالیان گذشته مسئله لایروبی اروند توسط دولت و وزارت امور خارجه پیگیری شده اما برای رسیدن به هدف نهایی توجه و پیگیری بیشتری را می‌طلبد و با این روند و اظهارنظرها، لایروبی اروند انجام شدنی نیست و یک جسارت اجرایی و دلسوزی برای زندگی مردم جنوب کشور بخصوص خرمشهر که تمام هستی خود را صرف ایران اسلامی کردند نیاز است که هنوز متأسفانه حاصل نشده است.

 

آقای محسنی خواسته‌های اولیه خود را از وزیر جدید بیان کنید.
بی‌توجهی به خواسته‌های غیر منطقی و مخالف منافع مردم از سوی رجال سیاسی، انتخاب و انتصاب مدیران لایق و شجاع، حمایت واقعی از توسعه سواحل، توجه بیشتر به گردشگری دریایی، حمایت از بنادر متوسط و کوچک، حمایت بیشتر از شهرهای بندری با تدوین سند مشارکت بندر با شهرداری‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و جذب سرمایه‌گذار در زیرمجموعه‌های وزارت راه‌وشهرسازی.

 

بندر خرمشهر در حال حاضر با چه کمبودهایی مواجه است و برای رفع آنها چه باید کرد؟
کمبود توجه سازمان‌های مرکزی در نگاه به شرایط کارکنان بندر خرمشهر به عنوان اصلی‌ترین عامل مؤثر در فعالیت‌های اقتصادی، شرایط آلودگی هوا و گرمای دمای ۷۰ درجه به بالا. خارج‌سازی مغروقه‌ها در آبراه بین‌المللی اروند و لایروبی این رودخانه، مشکلات مربوط به تردد شناورهای بزرگ و با تناژ بالا حل خواهد شد و موجبات توسعه و رونق بندر تجاری خرمشهر را فراهم می‌سازد.

 

با گذشت سال‌ها از جا خوش کردن مغروقه‌ها در دهانه اروند و کارون، متأسفانه همچنان شاهد وجود مغروقه‌ها در رودخانه‌های مذکور هستیم. شاید با توجه به اینکه گفته می‌شود رودخانه اروند بین‌المللی و مرز مشترک میان ایران و عراق است، باید این پروژه با مشارکت و همکاری دوجانبه طرفین عراقی و ایرانی اجرا شود. هزینه انجام عملیات لایروبی بسیار زیاد است و اجرای آن عزمی بین‌المللی می‌خواهد؛ اگر چه در طول سالیان گذشته مسئله لایروبی اروند توسط دولت و وزارت امور خارجه پیگیری شده اما برای رسیدن به هدف نهایی توجه و پیگیری بیشتری را می‌طلبد و با این روند و اظهارنظرها، لایروبی اروند انجام شدنی نیست و یک جسارت اجرایی و دلسوزی برای زندگی مردم جنوب کشور بخصوص خرمشهر که تمام هستی خود را صرف ایران اسلامی کردند، نیاز است که هنوز متأسفانه حاصل نشده است.

 

برای لایروبی اروند باید دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق (CBC) مجددا راه‌اندازی شود. این دفتر انجام عملیات لایروبی، تعمیر، سرویس و نگهداری چراغ‌های دریایی، عملیات تجسس و نجات، سرقت‌های دریایی و امنیت آب‌ها را کنترل و تأمین می‌کند.

 

تحلیل شما از وضعیت ترانزیت دریایی چیست و به نظر شما با آغاز دور جدید تحریم‌ها ترانزیت دریایی کشور چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟
هر چند تحریم در برخی از بخش‌ها مشکلاتی را برای فعالیت بنادر ایجاد کرده و در برخی موارد هم فعالیت بنادر کاهش یافته است، اما این معضل جدی نیست و قطعا با سابقه مدیریتی که وزیر راه‌وشهرسازی جدید دارد، می‌تواند راه‌حلی برای حل این مسئله در نظر بگیرد. اما داشتن یک برش تحریم در صنعت دریانوردی که تیم اجرایی داشته باشد ضروری است. بنادر کشور پتانسیل بالایی در ترانزیت، صادرات، واردات و گردشگری دریایی دارند که با همکاری سایر سازمان‌ها می‌توان به سمت توسعه بنادر و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حرکت کرد. راهبرد سازمان بنادر تمرکز بر ترانزیت و افزایش صادرات از بنادر کشور است.

 

در سال‌های اخیر که کشور ما متحمل تحریم‌ها شد، سازمان بنادر از جمله سازمان‌هایی بود که همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه داد و خللی در روند فعالیت آن به‌وجود نیامد. اما برای اینکه بنادر کشور هم‌چنان بتوانند در دوران تحریم‌ها به فعالیت خود ادامه دهند نیاز به اقداماتی از قبیل جذب سرمایه‌های خارجی دارند. در حال حاضر بنادر کشور رشد خوبی دارند و به توانایی‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. ولی برای رقابت با کشورهای همسایه و جذب بیشتر کالاها فعالیت‌های توسعه‌ای دیگری نیز می‌توان انجام داد.

 

در حال حاضر تعدادی از خطوط کشتیرانی با بنادر ایران همکاری دارند. بنادر شهید رجایی که بزرگ‌ترین بندر کانتینری به شمار می‌رود، همچنان و با قدرت در حال فعالیت و تخلیه و بارگیری کانتینر است و همچنین بندر امام خمینی که مهم‌ترین بندر کشور در زمینه صادرات کالاهای عمومی است با توان بالای خود در حال خدمات‌رسانی است. سایر بنادر کشور از جمله بندر خرمشهر که با کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌ویژه عراق و کویت تعاملات تجاری خود را ادامه می دهد. تمامی بنادر کشور با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود توانایی جذب سرمایه‌گذار را دارند. اما برای تأثیر بیشتر بنادر بر زندگی پیرامون آنها، باید یک نسخه غیردولتی با حمایت همه‌جانبه دولت در بنادر در نظر گرفته شود.

 

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که سازمان بنادر توانسته با استفاده از ابزار تخفیف مالیاتی و ارائه بسته‌های تشویقی بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را در حوزه کشتیرانی شکست دهد. صاحبان کالا می‌توانند با استفاده از بسته‌های حمایتی خطوط کشتیرانی خود را وارد بنادر ایران کنند که این خود می‌تواند زمینه‌ساز تقویت و سرمایه‌گذاری حوزه دریایی شود.

 


فقدان یک تفکر بازرگانی پویا متکی به اقتصاد تطبیقی دنیا، اقتصادهای نوظهور و فرآیندهای آسان تجارت و بازرگانی در بنادر از جمله خلأهایی است که بنادر از آن رنج می‌برند، بنابراین تزریق و اجرای تفکر بازرگانی و اقتصاد نو در بنادر ایران به ویژه بنادر محلی و منطقه بیش از پیش احساس می‌شود. از جمله نیازهای دیگر بنادر، به‌خصوص بنادر واقع در قلمرو مناطق آزاد تجاری، متفاوت عمل کردن بنادر به‌ویژه امتیازات و تخفیفات دریایی ضروری است و هم‌چنین جذب و استخدام در بنادر مهمی مثل خرمشهر باید بازنگری شود.

 


بنا به گفته مدیر عامل سازمان بنادر هزینه تحریم بنادر با ارتقای شاخص‌های تأمین قابل جبران است. واگذاری اپراتور بنادر تجاری در شرایط رقابتی به بخش خصوصی، در نظر گرفتن تدابیر لازم برای اپراتورها و پیمانکاران ایرانی با توجه به تحریم و محدودیت‌های احتمالی و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های داخلی و واگذاری پروژه‌های زیرساختی به پیمانکاران ایرانی از جمله تدابیری است که سازمان بنادر برای ادامه فعالیت در شرایط تحریم اندیشیده است.

 

اگر از طرح‌ها و لوایحی که اخیرا در مورد دریا و بندر مطرح شدند اطلاع دارید توضیح دهید؟
الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد چابهار که در جلسه ۳۱ تیرماه امسال به تصویب هیئت وزیران رسید، اخیرا از سوی دولت به مجلس ارائه شد.

این لایحه به منظور جذب سرمایه‌گذاری، تحریک تولید و صادرات کالا به بازارهای جهانی و همچنین با توجه به اینکه مناطق آزاد دنیا متصل و وابسته به یک بندر در محدوده خود هستند و نیز برای بهره‌مندی متقابل منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از مزایا و امکانات یکدیگر و افزایش سهم حمل‌ونقل دریایی در منطقه و جهان به عنوان حلقه‌ای از زنجیره تأمین و توزیع، استفاده حداکثری از ظرفیت جغرافیایی این دو بندر در جذب خطوط کشتیرانی و ایجاد تسهیلات برای جذب کالاهای ترانزیتی آسیای میانه و افغانستان و همچنین کمک به اشتغالزایی منطقه و محور شرق کشور، لایحه ماده واحده الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار برای طی مراحل قانونی خود به مجلس ارائه شده است.

 

از محتوای بسته پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی اطلاعی دارید؟ آیا این بسته جوابگوی نیازهای روز صنعت دریایی است؟
این بسته حمایتی در دو بخش است که آثار و تبعات سیاست‌های ارزی و تجاری قراردادهای سرمایه‌گذاری و راهبری پایانه‌های بندری از زمان تصویب تا پایان سال جاری را پوشش می‌دهد. همچنین پوشش آثار و تبعات ناشی از وضع تحریم‌های مجدد برای قراردادهای فعالان اقتصادی در بنادر کشور به ویژه سرمایه‌گذاری و راهبری پایانه‌های بندری از زمان اجرا تا پایان سال۱۳۹۷ از دیگر بخش‌های این بسته است که تمدید آن به تشخیص هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی صورت می‌گیرد.

 

برای کسانی که در بنادر به عنوان سرمایه‌گذار و یا فعال اقتصادی مشغول به فعالیت هستند، مواردی را که درآمدهای آن‌ها را متأثر می‌‌کند، شناسایی کرده و پوشش داده شده است. بسته مشخص حمایتی و  تشویقی برای خطوط لاینری، خطوط فیدری و باکس‌اپراتورها و کلیه مصوبه‌های جدید حمایتی علاوه بر تخفیفاتی هست که پیش از این براساس کتابچه تعرفه‌ای سال ۹۷ اطلاع‌رسانی شده بود. بسته حمایتی در حوزه ترانزیت و تجارت بین‌الملل برای استفاده مطلوب‌تر از بنادر تجاری کشور نیز مشوق دیگری است. در حوزه فعالان اقتصادی در بنادر امام خمینی، شهید رجایی و بوشهر در جنوب و همچنین در بنادر امیرآباد و نوشهر در شمال ایران مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود.

 

سال گذشته از محل درآمد سازمان بنادر و دریانوردی ۳۵۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان تخفیف داده شد، این تخفیفات همچنان پابرجاست و حتی به واسطه مشوق‌های جدید، بیشتر هم خواهند شد. این سازمان به صاحبان کالایی که بتوانند محموله‌های خود را خارج از مدت قانونی سه ماهه، ظرف مدت ۴۵ روز، از بنادر خارج کنند و به سرزمین اصلی و بازار مصرف برسانند، تخفیفات مشخص ارائه می‌کند. تخفیفات حقوق و عوارض بندری (THC) و تخفیف تعرفه برق فعالان بندری بسته‌های تشویقی دیگری هستند. پیش از این دوره ساخت‌وساز شرکت‌های سرمایه‌گذار بندری براساس قرارداد مقید به قید زمان بود که به دلیل شرایط جدید این دوره تمدید می‌شود. همچنین بعضی از شرکت‌ها که درگیر گرفتن مجوز برای ورود به سرمایه‌گذاری در بنادر هستند، برای یک بازه زمانی مشخص به آنها فرصت داده می‌شود.

 

به عنوان آخرین سؤال، از وضعیت و آمار حمل مسافر و کالا در بندر خرمشهر را بفرمایید.
از ابتدای سال جاری تاکنون تخلیه و بارگیری ۹۷۰ هزار و ۸۳۷ تن کالا در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است که از مجموع عملیات انجام شده ۱۱۷ هزار و ۵۳۳ تن به مهر ماه اختصاص دارد. همچنین تردد ۱۷هزار و ۲۱۷ مسافر طی هفت ماهه نخست سال جاری در این مجتمع بندری به ثبت رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی