نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر | Wednesday 17 Oct 2018 | اِلأَربِعا ٦ صفر ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 161 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
کد خبر: ۱۷۳۸۸

سهم ۴۰ درصدی خودروسازان در افزایش تلفات جاده‌ای

نشست تخصصـی تحلیل وضعیت ایمنی جاده‌های کشور روز گذشته با سخنرانی محمد شکرچی­زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برگزار شد و در همان ابتدا با انتشار آمار ۱۷ درصدی فوت ناشی از تصادفات در نوروز ۹۷ این آلارم را به صدا درآورد که کنترل تصادفات جاده‌ای به مرحله سخت و پیچیده آن رسیده است.
موضوعی که در ابتدای سخنرانی سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران، دومین سخنران این نشست، مطرح شد. او گفت: «اگر در برهه‌ای توانستیم آمار تلفات جاده‌ای را از ۲۸ هزار به رقم ۱۶ هزار کشته برسانیم، اکنون این کار بسیار سخت شده است؛ زیرا با افزایش تردد، افزایش جمعیت و سفر مواجه هستیم و اینها موضوعاتی است که به ما ثابت می‌کند از این بعد به اقدامات جزئی‌تری برای کاهش تلفات نیازمندیم.» او به تجزیه‌وتحلیل تصادفات در نوروز ۹۷ پرداخت و گفت: «نرخ ترددهای جاده‌ای در طول طرح نوروزی سال ۹۷ به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

 


ضمن اینکه به استناد آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌ای نفتی در تعطیلات نوروز ۹۷ به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف‌ شده است که بیانگر پیمایش یک میلیارد کیلومتر مسافت در هر روز بوده است. همچنین برابر اعلام سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، میزان سفرهای نوروزی
۲۰ درصد افزایش داشته است.»
او خبر داد که در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو و یک میلیون و ۴۵۰ هزار راننده تازه‌کار به چرخه ترافیک پیوسته‌اند و با اعلام اینکه نقش ایمنی وضعیت خودرو در این شرایط می‌تواند متغیر بسیار مهمی در کاهش یا افزایش سهم فوتی‌ها باشد، گفت: «با وضعیت فعلی که شرایط خودروهای داخلی ارتقا نمی‌یابد و بودجه‌ای هم برای ارتقای وضعیت راه‌ها نداریم، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با افزایش آمار تصادفات مواجه باشیم.»

 

 

او گفت: «تصادفات ما به مرحله‌ای رسیده است که باید با عدد و رقم برنامه‌ریزی کنیم و دیگر با سخنرانی، دستور و همایش کارها پیش نمی‌رود.» سردار حمیدی با توضیح اینکه ۴۹ هزار دستگاه خودرو در ایام نوروز به دلیل تخلفات توقیف شد، درباره دلیل اصلی تصادفات جاده‌ای، گفت: «حدود ۳۶ درصد از دلایل جان‌باختگی به ناایمن بودن خودرو بازمی‌گردد.» او به انتقاد از تصمیم اخیر دولت در افزایش تعرفه خودروهای وارداتی پرداخت و گفت: «وقتی دولت که مکلف به کاهش تصادفات است، تعرفه خودرو را افزایش می‌دهد، اولین اتفاقی که می‌افتد این است که قشر متوسط با این وضع درآمد دیگر نمی‌تواند به سمت خرید خودروی ایمن برود و به سراغ خودروهایی می‌روند که در داخل و با کمترین ضریب ایمنی تولید می‌شوند.

 

 

با این روال، در سال‌های آینده از رقم ۳۶ درصد به بیش از ۴۶ درصد خواهیم رسید، چون تعداد خودروهای ضعیف در حال افزایش است.» او که انتقادات تندی را به جامعه خودروساز کشور داشت، ادامه داد: «به بهانه اشتغال و حمایت از تولید داخلی نمی‌شود امنیت کل جامعه را به خطر انداخت.» او همچنین گفت که خودروسازان در ۴۰ درصد از تصادفات نقش دارند. اکنون ۶۸ درصد حوادث را سواری‌ها یعنی همان طبقه‌ای که با خودروی معمولی سفر می‌کنند به خود اختصاص داده‌اند و ۳۶ درصد از دلایل جان‌باختن به ایمنی و ناامن بودن خودروی داخلی برمی‌گردد.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی