نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد | Wednesday 23 May 2018 | اِلأَربِعا ٨ رمضان ١٤٣٩
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 161 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
کد خبر: ۱۷۳۸۷

نَفَس صنعت هوایی ایران قطع نمی‌شود

مقصود اسعدی سامانی- دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی|

 

 

سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا در مسیر صنعت هوایی و ایرلاین‌های ایرانی، مربوط به امروز و دیروز نمی‌شود. از چهار دهه قبل، این دولت فروش هواپیما به ایران را ممنوع کرده و با وجود این هرچه انتظار کشیده تا حرکت در این مسیر متوقف شود، هرگز به این خواسته نرسیده است. ایرلاین‌های ایرانی در طول چند دهه گذشته با تحمل رنج و مشقت‌های فراوان به حیات خود ادامه داده‌اند و با وجود تمام محدودیت‌ها، هواپیماهای جدیدی به ناوگان کشور اضافه کرده‌اند.

 


نمی‌توان منکر شد که اجرایی شدن برجام و ازسرگیری دوباره فروش هواپیماهای نو به کشور، موفقیت مهمی برای این صنعت به حساب می‌آمد و همان‌طور که دیدیم، بسیاری از ایرلاین‌های ایرانی تلاش کردند از فرصت به‌دست‌آمده نهایت استفاده را ببرند؛ اما این‌طور هم نیست که با لغو این مجوزها نفس صنعت هوایی ایران قطع شود و قطعاً برای شرایط فعلی نیز نقشه‌ها و برنامه‌هایی در دستور کار قرار خواهند گرفت.در گام نخست، همان‌طور که بسیاری از شرکت‌های ایرانی پیش از این نیز ثابت کرده بودند، این موضوع اهمیت دارد که تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد قرار ندهیم. برای مثال دو شرکت ایرانی اخیراً توافقاتی را با شرکت هواپیماساز روسیه به امضا رسانده‌اند که می‌تواند بخشی از نیاز کشور به هواپیماهای جدید را برطرف کند و...

 

 

روس‌ها وعده داده‌اند برای عبور از سد مجوزهای اوفک بخشی از قطعات خود را از اروپایی‌ها تأمین می‌کنند تا امکان فروش آنها به ایران فراهم شود. از سوی دیگر همان‌طور که پیش از این نیز مطرح بود، شرکت‌های ایرانی امکان خرید هواپیماهای دست‌دوم با عمر بسیار پایین و متناسب با شرایط آسمان ایران را نیز در اختیار دارند.
در کنار آن، باید توجه داشت که قراردادهای بسته‌شده با بوئینگ و ایرباس بر اساس احتیاجی دوجانبه بوده است. بازار ایران فرصتی درخور ‌توجه برای این شرکت‌های هواپیماساز به شمار می‌رود که از دست‌ دادن آن به معنی از دست دادن بازاری به ارزش چند ده میلیارد دلار خواهد بود.

 

 

از این‌روست که می‌بینیم هر دو شرکت در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از اعلام نظر ترامپ، موضع‌گیری کردند و از ایران وقت خواستند تا شرایط را دقیق ارزیابی و بررسی کنند. در چنین شرایطی ما به‌هیچ ‌عنوان قراردادهای هواپیماهای برجامی را متوقف‌شده و پایان‌یافته تلقی نخواهیم کرد و باید دید در نهایت تصمیم دو طرف به چه سمت خواهد رفت. قطعاً در جریان قراردادهای مابین ایران‌ایر و بوئینگ و ایرباس تعهدات دوجانبه‌ای نیز لحاظ شده است که با توجه به محرمانه بودن منتشر نمی‌شوند، اما این شرکت‌ها قطعاً ملزم به اجرای تعهداتشان هستند و این امر قطعی به نظر می‌رسد.

 

 

فارغ از آنکه در نهایت چه سرنوشتی پیش روی قراردادهای هواپیماهای برجامی خواهد بود، سابقه فعالیت صنعت هوایی ایران به‌خوبی نشان می‌دهد که ازسرگیری تحریم‌ها از سوی ایالات‌متحده نیز نمی‌تواند به توقف فعالیت‌ها در این حوزه منجر شود. همان‌طور که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تعداد زیادی هواپیما به کشور آمد، از این پس نیز شرکت‌های ایرانی هر یک به تناسب شرایط و اوضاع خود در بازار تصمیم‌های جدیدی خواهند گرفت و خدمات‌رسانی به مردم ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی