نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر | Wednesday 17 Oct 2018 | اِلأَربِعا ٦ صفر ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 161 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
کد خبر: ۱۷۳۸۲
رحمت‌الله مه‌آبادی

می‌دانستیم رفع تحریم‌ها موقتی است

اکرم فیض‌آبادی|

 

 

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام اینکه در دو سال اخیر هزار میلیارد تومان برای تجهیزات ناوبری و فرودگاهی هزینه کرده اند و این رقمی بی‌نظیر در شرکت فرودگاه‌ها بود، در خصوص خروج آمریکا از برجام و تأثیر آن بر صنعت فرودگاهی عنوان کرد: «ما از همان روز اول که برجام تصویب شد، رفع تحریم‌ها را موقتی دیدیم. به همین دلیل ما به ساختاری برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت هوانوردی و تأمین نیازها دست یافته‌ایم و در هیچ یک از حوزه‌های فرودگاهی و هوانوردی مشکل جدی بر اثر خروج آمریکا از برجام نخواهیم داشت.»

 

 

قرارداد با ونسی در مراحل پایانی
رحمت‌الله مه‌آبادی در نشست خبری طرح توسعه فرودگاه گرگان، در پاسخ به پرسش خبرنگار هفته‌نامه «حمل‌ونقل» در خصوص آخرین وضعیت قرارداد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با شرکت ونسی توضیح داد: «یکی از موضوعاتی که در این باره باید عنوان کنم این است که قراردادهای سرمایه‌گذاری، قراردادهایی کوتاه‌مدت نیست و هر دو طرف به دنبال افزایش سهمشان از پروژه‌ها هستند. به همین دلیل ما باید هوشمندانه به این موضوع بپردازیم تا قرارداد به‌صورت برد ـ برد تنظیم شود.»

 


او در ادامه می گوید: «کار ما در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به اتمام رسیده و قرارداد برای مذاکرات نهایی و بحث‌های حقوقی کلان به وزارت راه‌وشهرسازی ارسال ‌شده است.» مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: «برخی اختلافات ساختاری مانند چگونگی ایجاد شرکت مشترک و با سهامداران وجود دارد که اگر به نتیجه برسیم قرارداد نهایی به امضا خواهد رسید، ضمن اینکه پیش‌قرارداد به امضا رسید.»

 

 

گام بلند شرکت فرودگاه‌ها برای تجاری‌سازی
مه‌آبادی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «سیاست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای واگذاری فرودگاه‌ها چیست و آیا به واگذاری مدیریت برخی از فرودگاه‌ها به بخش خصوصی علاقه‌ دارد؟» می‌گوید: «بنده اولین نفری بودم که در صنعت فرودگاهی بحث خصوصی‌سازی و تجاری‌سازی فرودگاه‌ها را حدود یک دهه قبل مطرح کردم. در همین زمینه ما پیشنهادهای مختلفی را به بخش خصوصی داده‌ایم، اما بخش خصوصی حضور پیدا نکرد و یکی از دلایل آن این است که فرودگاه‌ها تجاری نیستند.»

 


این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تجاری نبودن فرودگاه‌ها باعث شد کسی برای اداره فرودگاه‌ها پا پیش نگذارد، بیان کرد: «درحال حاضر شرکت فرودگاه‌ها در گروه ۳ قرار داد. یعنی فعلاً جزء واگذاری‌ها نیست و این تصمیمی است که نظام جمهوری اسلامی گرفته است، ولی ما در مسیر تجاری‌سازی فرودگاه‌ها قدم برمی‌داریم.»

 

 

رشد صنعت فرودگاهی در سال گذشته
رحمت‌الله مه‌آبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ بالغ ‌بر ۶۱ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۲۴۶ نفر در فرودگاه‌های کل کشور اعزام و پذیرش شده‌اند، عنوان کرد: «از این میزان بیش از ۹۲ درصد پروازها در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است که نسبت به سال ۹۵ رشد ۷ درصدی در بخش اعزام و پذیرش داشته و در حوزه نشست‌وبرخاست هواپیماها رشد ۸ درصدی در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ داشتیم که این رشد در بخش میزان جابه‌جایی بار هوایی به ۹ درصد رسیده است.»

 


او در ادامه می‌گوید: «ما وظیفه سنگینی برای پاسخگویی به این رشد در دو حوزه فرودگاهی و ناوبری بر عهده داشتیم که اگر نمی‌توانستیم به‌موقع به این رشد پاسخگو باشیم، اکنون شاهد اعتراض‌های شرکت‌های هواپیمایی بودیم.»
مه آبادی با تأکید بر اینکه ما تاکنون برای افزایش پروازها هیچ تقاضایی را بی‌پاسخ نگذاشته‌ایم، عنوان می‌کند: «ما پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای را در فرودگاه‌های کشور داشتیم که عمر برخی از آنها به شانزده سال رسید. همسو با همین امر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهم ما در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شخص وزیر راه‌وشهرسازی، بحث پروژه‌های نیمه‌تمام بود؛ اما باید عنوان کنم که در پایان سال جاری جشن کامل شدن و افتتاح این پروژه‌ها را خواهیم گرفت.»

 

 

اتمام تمام پروژه‌های نیمه‌کاره در فرودگاه‌ها
رئیس هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به این موضوع اشاره کرد که ما از رها شدن پروژه‌های نیمه‌کاره در برخی از فرودگاه‌های کشور آسیب‌های بسیاری دیده‌ایم و توضیح داد: «حجم بسیار زیادی از منابع شرکت فرودگاه‌ها در پروژه‌های نیمه‌تمام اتلاف شد. پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی نداشتند، اما باید هزینه تعدیل را به پیمانکاران پرداخت می‌کردیم و پیمانکاران هم مجبور به پرداخت هزینه‌های فعال بودن کارگاه‌ها بودند. ما پروژه‌هایی در فرودگاه‌ها داشتیم که سازه‌های آنها در حال از بین رفتن بود که این موضوع ناامیدی در کشور ایجاد می‌کرد که هزینه‌های اجتماعی و معنوی بسیار بزرگی برای ما داشت.»

 


مه آبادی با اعلام این خبر که در سال جاری ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در شرکت فرودگاه‌ها را به اتمام خواهیم رساند، بیان می‌کند: «برای مثال، در فرودگاه گرگان در دو سال گذشته ۱۰ پروژه مهم اجرا و بالغ ‌بر ۷۰ میلیارد تومان هزینه شد، این اقدامات در این فرودگاه بدون تقاضای مقامات محلی و استانی انجام شد و خودمان به این نتیجه رسیدیم که در کدام فرودگاه‌های کشور تقاضا وجود دارد.»

 

 

گرگان تا ۲۰ سال دیگر بی‌نیاز از توسعه
مه‌آبادی با اعلام اینکه درحال‌حاضر پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین سامانه ناوبری در کشور در فرودگاه گرگان نصب‌ شده است، اظهار کرد: «تمام برنامه‌ها و طرح‌های این فرودگاه در پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و این در حالی است که حداقل تا دو دهه دیگر این فرودگاه به هیچ توسعه دیگری احتیاج نخواهد داشت.» او به یک رویداد بسیار مهم در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: «به‌زودی طرح «کاداستر» به اتمام خواهد رسید که بر اساس این طرح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اولین دستگاه بزرگ اجرایی کشور خواهد بود که تمامی املاک و عرصه‌های فرودگاهی را به‌طور مشخص ثبت و معین می‌کند.»

 


این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ۹۵ درصد این طرح به پایان رسیده است، اظهار کرد: «با اتمام این طرح تا پایان فصل پدیده زمین‌خواری به‌صورت کامل به پایان خواهد رسید.»
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه سومین فرودگاه کشور (احتمالاً شیراز یا اصفهان) وارد رتبه‌بندی جهانی می‌شود،‌ می‌گوید: «خوشبختانه در چند سال گذشته توانستیم رتبه دوم فرودگاه واردشده به این عرصه را از ۵ به ۴.۶ دهم برسانیم، اما یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دست داریم، توسعه مدیریت فرودگاه‌های «اینگام» است. قصد داریم در این طرح مدیران فرودگاهی خود را از نظر دانش و تخصص به سطح جهانی برسانیم.

 

 

مطالعات طرح «اینگام» از دو سال گذشته آغاز شده است و مدیران انتخاب‌شده در این طرح آموزش‌های خود را در داخل کشور آغاز کرده‌اند و از اواخر نیمه دوم سال جاری آنان را به اروپا اعزام خواهیم کرد تا در فرودگاه‌های مطرح جهان آموزش ببینند.» او گفت: «امسال توسعه و نوسازی در حوزه ارتباطی و کمک ناوبری به اتمام خواهد رسید تا مدیران ما در فرودگاه‌های کشور دیگر در آسمان نگرانی نداشته باشند، بلکه فقط به امر مدیریت بپردازند.»

 

 

فرودگاه امام تنها فرودگاه سودده
مه‌آبادی با بیان این مسئله که درحال‌حاضر تنها فرودگاه سودده در کشور فرودگاه حضرت امام است که می‌تواند منابع هزینه‌های خود را تأمین کند، گفت: «برای مثال فرودگاه مهرآباد با روزانه بیش از ۴۵۰ پرواز نمی‌تواند از پس هزینه‌های جاری خود بربیاید. دلیل اصلی آن ‌هم این است که تعرفه‌ها در این فرودگاه‌ها واقعی نیست. با وجود افزایش قیمت بلیت هواپیما، تعرفه‌های فرودگاهی همچنان یارانه‌ای و حمایتی است.»

 


او با بیان اینکه بیش از سیصد زیرساخت هوانوردی در کشور داریم که به آنها فرودگاه نمی‌گوییم، گفت: «به این زیرساخت‌ها استریپ می‌گوییم که با اهداف کمک‌رسانی در زمان حوادث غیرمترقبه و خدمات خاص، چندین دهه قبل از انقلاب ایجاد شده‌اند و برخی فکر می‌کنند باید اینها را به فرودگاه تبدیل کنیم. همچنین طرحی از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با عنوان فرودگاه‌های نسل سوم به وزیر راه وشهرسازی ارائه‌ شده  که در شورای عالی هواپیمایی در دست بررسی است.»

 


او یادآور شد: «اوایل سال جاری با عزمی راسخ برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب به‌صورت جدید و هدفمند در قالب یک طرح منسجم، توانستیم با کمک نیروهای داخلی به ساختاری برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت هوانوردی و تأمین نیازمندی‌ها برسیم. برای این کار درگاه مشترکی را با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایجاد کرده‌ایم که هر کسی با هر توان و پیشنهادی وارد این درگاه می‌شود و در صورت اجرایی شدن مورد حمایت قرار می‌گیرد.»

 

 

بی تأثیری خروج آمریکا از برجام در صنعت فرودگاهی
او در خصوص خارج شدن آمریکا از برجام و تأثیر آن بر صنعت فرودگاهی کشور می‌گوید: «از همان روز اول که برجام تصویب شد، رفع تحریم‌ها را موقتی دیدیم، به همین دلیل در هیچ‌ یک از حوزه‌های فرودگاهی مشکلی نداریم که بتواند موجب اختلال عملیات حمل‌ونقل هوایی شود.»

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی