نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر | Wednesday 17 Oct 2018 | اِلأَربِعا ٦ صفر ١٤٤٠
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 157 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ فروردين
کد خبر: ۱۷۰۲۴
داریوش امانی

اقتصادی‌کردن حمل‌ونقل در دستور کار است

سمانه واحدی راد|

 

 

نوروز امسال ۱۶.۲ میلیون نفر با حمل‌ونقل عمومی سفر کردند و صورت‌وضعیت صادرشده از پایانه‌های مسافری در سطح کشور حکایت از آن دارد که سهم حمل‌ونقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافران به ۷ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۸۴۴ نفر رسیده است که در عین اینکه می‌تواند رقم چشمگیری باشد، از کاهش ۶ درصدی نسبت به طرح نوروزی سال قبل نشان دارد.

 

 

در مقابل این خبر نه‌چندان خوشایند، شاهد حرکت خلاف جهت آمار تصادفات در بخش سواری شخصی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی بودیم. صفر شدن تصادفات در بخش حمل‌ونقل عمومی و در عین ‌حال، افزایش تلفات انسانی در بخش تصادفات خودروهای سواری سؤال مهمی را پیش روی مسئولان کشور به‌ جای می‌گذارد که چرا نتوانستند در این دو بخش، به یک میزان اصلاحات داشته باشند.

 


 برای ارزیابی طرح نوروزی امسال به سراغ داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رفتیم. او اعتقاد دارد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بیشتر ابزارهای نظارتی بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی را دارد که در این بخش امسال توانست نوروزی طلایی‌ و بدون حادثه‌ را داشته باشد.

 

 

او ضمن اشاره به افزایش آمار تلفات در پی افزایش تصادفات در بخش شخصی‌سوارها و هم‌زمان، استقبال نکردن مردم از سفرهای اتوبوسی، بر ضرورت داشتن اطلاعات جامع برای برنامه‌ریزی با هدف کاهش تصادفات شخصی‌سوار‌ها و اقتصادی‌کردن حمل‌ونقل با اجرای مطالعات گسترده و برنامه‌های جامع تأکید داشت. بررسی آمار فوتی سوانح رانندگی نشان می‌دهد در ۲۰ روز نوروز، در ۳۴۰ تصادف فوتی، ۴۳۳ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند، درحالی‌که در مقایسه با سال پیش، تعداد جان‌باختگان در راه‌های کشور ۳۹۰ نفر بوده است.

 


 برای تأیید این اخبار به گزارش پزشکی قانونی به‌عنوان کامل‌ترین و دقیق‌ترین آمار نیازمندیم. هم‌اکنون می‌توانیم در سایت پلیس راهور، گزارش روزانه تصادفات را ببینیم، اما تا زمانی که پزشکی قانونی آمار کامل را منتشر نکند، امکان تحلیل و تأیید وجود ندارد. هر سازمانی عددی را با عنوان کاهش یا افزایش منتشر می‌کند و هر طور بخواهد می‌تواند با آن بازی کند؛ این یعنی می‌توان نرخ افزایش و کاهش را تغییر داد و آمار تصادفات را توجیه کرد، اما آنچه ملموس بود، این است که تصادف خطرناکی در بخش ناوگان عمومی نداشتیم.

 

 

اکنون تحلیلی وجود دارد مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی تصادفات و ۱۰ درصدی تلفات. آیا سازمان این آمار را تأیید می‌کند؟


آمار ۱۰ درصد تلفات را در گزارش پلیس دیدیم، اما فعلاً داده‌های تصادفات را نداریم و مرکز آمار جای دیگری است. ضمن اینکه آمار پلیس هم معمولاً درست نیست، و فقط کشته‌های سر صحنه را به‌ حساب می‌آورد. چون ایمنی موضوعی داده‌محور است، باید نهادی مستقل مثل مرکز آمار کشور وظیفه جمع‌آوری داده‌های تصادفات را بر عهده بگیرد تا ما بتوانیم با آمار درست و صحیحی که به دستمان می‌رسد، برنامه‌ریزی کنیم.

 


مرکز اورژانس کشور اعتقاد دارد فقط در روز ۲۷ اسفندماه سال گذشته، آمار فوتی سر صحنه ۱۶ نفر بیشتر از سال ۹۵ است و پلیس این آمار را رد می‌کند. ما هم که امسال دورادور وضعیت تصادفات را رصد می‌کردیم، شاهد افزایش کشته‌ها بودیم. به‌هرحال تنها راه آن است که منتظر گزارش پزشکی قانونی بمانیم.

 

 

به صفر شدن تصادفات در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کردید. چه شد که امسال موفق شدید تصادفات اتوبوس‌ها را کاهش دهید؟


اقداماتی که در سال‌های گذشته سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام داد، از قبیل آموزش‌ به رانندگان، جلب توجه رانندگان به اصول ایمنی، صدور کارت سلامت و استقرار گشت‌های نامحسوس و نظارت خود شرکت‌های حمل‌ونقلی این نتیجه را داد. ضمن اینکه ۲ سال است که سازمان قبل از نوروز بر ۸ استان و ۱۰ محور اصلی، نزدیک به ۸۰ درصد ناوگان را به‌صورت نامحسوس با همراهی عوامل پلیس‌راه نظـــارت و ایــمنی و سلامت اتوبوس چک می‌کند.

 

 

روز اول، نمره ما در آموزش ۱۰ بود و راننده بدون اینکه سر کلاس برود، ممکن بود نمره بگیرد. اکنون سخت‌گیری‌ها در آموزش وضعیت رانندگان را بهتر کرده است. ضمن اینکه قبل از نوروز، با هدف بازنگری وضعیت آموزش‌ها دوباره آن را آغاز کردیم. همچنین امسال، بحث نظارت جدی‌تر بود و شاهد حضور مدیران ستادی در استان‌ها بودیم. در طرح مشترک پلیس و سازمان که همان گشت نامحسوس است، بسیاری از اتوبوس‌ها به پایانه برگردانده شد و شرکت‌های مسافری مجبور شدند اتوبوس جایگزین بگذارند تا مسافران به‌ سلامت از پایانه بیرون بروند.

 

 

با وجود افزایش نظارت و با اینکه هیچ نشانه بدی مبنی بر ناامن بودن حمل‌ونقل عمومی نداشتیم، چرا مسافران کمتری از حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در نوروز استفاده کردند؟


در بخش مسافری، تعداد مسافر جابه‌جاشده بیش از ۷ میلیون نفر بوده است که در مقایسه با طرح نوروزی گذشته، تعداد سفر بیش از ۳ درصد افزایش و کاهش ۶ ‌درصدی مسافر را داشتیم؛ نمی‌شود گزارش قطعی داد که به دلیل نوع خدمات شرکت‌های مسافری است. سؤالی که پیش می‌آید این است که شما اگر وسیله شخصی داشته باشید، وسیله نقلیه شخصی خود را ترجیح می‌دهید یا وسیله عمومی را؟ طبیعی است که در ایام تعطیل انتخاب مردم وسیله شخصی است.

 

 

اما این کاهش سهم مربوط به ‌کل سال می‌شود و فقط مختص تعطیلات نوروز نبود.


شرایط اقتصادی و جایگیری باقی گونه‌های حمل‌ونقلی هم تأثیرگذار است. باید مطالعه شود که این کاهش چقدر به ناوگان شخصی و چقدر به استفاده مردم از باقی گونه‌های حمل‌ونقلی مربوط است. امسال در بخش ریلی و دریایی، افزایش صندلی و ظرفیت داشتیم که شاید مسافران جاده‌ای را در بر گرفته باشند. شاید برای صنف ما و راننده ما و برای اقتصاد حمل‌ونقل جاده‌ای بد باشد، اما از این‌ جهت که هنوز پای ناوگان عمومی در میان است، اتفاق مبارکی است.

 

 

مردم باز هم حمل‌ونقل عمومی، اما گونه دیگری را انتخاب کرده‌اند. وقتی قطار تهران ـ اصفهان ـ شیراز راه افتاد، طبیعی بود که مردم از جاده به سمت ریل بروند. اگر آمار مسیر تهران ـ کرمانشاه را هم بررسی کنیم، مطمئن باشید در این مسیر کاهش چشمگیر مسافر خواهیم داشت. ما افزایش تعداد سفر به نسبت سال قبل داشتیم، اما کاهش مسافر نشان می‌دهد، اتوبوس با ظرفیت اشغال صندلی کمتری حرکت کرده است و بخش خصوصی ما باید بر این موضوع تمرکز کند که بخش را اقتصادی کند.

 

 

برای مثال نباید هم‌زمان چند ناوگان را در یک مسیر بگذاریم. اگر همین حالا به بیهقی بروید، می‌بینید که پنج اتوبوس در مسیر اصفهان فعال است، در حالی که اگر به تفاهم برسند و در ساعت‌های مختلف سرویس دهند و بیشتر در خدمات و نه زمان‌بندی رقابت کنند، وضع بهتر می‌شود و ناوگان اقتصادی‌تر. ما امیدواریم با اجرای هر چهار فاز شبکه سیر این مشکلات بهبود پیدا کند و بهره‌وری بخش بالا رود، زیرا اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هیچ مشکلی در ایمنی نداریم.

 

 

نقش سپهتن در کاهش حوادث حمل‌ونقلی چقدر بود؟


درست نیست که بگوییم کل ایمنی را سپهتن تأمین می‌کند. سپهتن فقط ابزاری نظارتی‌ است که باید درصد تأثیرگذاری آن مشخص شود که چقدر حل‌کننده مشکل بوده است.بله، سپهتن ابزاری نظارتی و مهارکننده است و می‌تواند این فرایند را تکمیل کند، اما اینکه بگوییم مهار کامل کار سپهتن است، درست نیست. نحوه آموزش راننده‌ها و بهبود وضعیت خودروها بر این امر تأثیرگذار است. اکنون اکثر تصادفات سهم پراید است. باید ابزار آموزش و ایجاد فرهنگ ترافیک را داشته باشیم تا بسته کاملی برای ایمنی حمل‌ونقل ساخته شود.

 

 

اگر اسم این فرمول را ارتقای فرهنگ ایمنی بگذاریم، شما می‌توانید بگویید در بخش حمل‌ونقل عمومی موفق بوده‌اید، اما در بخش خودروهای شخصی نه؟


در بحث خودروهای شخصی، صرفاً می‌توانیم چیزی را پاسخگو باشیم که مربوط به جاده و نقص فنی آن باشد. ما نه در تولید خودرو مشارکت داریم نه در ایمنی آن و نه حتی در صدور گواهینامه. ما در بحث حمل‌ونقل عمومی ابزارآلات نظارت از جمله کارت هوشمند ناوگان و راننده را داریم و با حضور مدیر فنی که در پایانه‌ها اتوبوس‌ها را بررسی می‌کند و نظارتی که بر شرکت‌های حمل‌ونقلی داریم، این بسته در دست ما است، اما در بحث سواری‌های شخصی خیر.

 

 

بر این اساس برداشت شما به‌طورکلی از اجرای طرح نوروزی ۹۷ چیست؟


نظرسنجی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که از جهت وضعیت راه‌ها نمره مقبولی گرفتیم و برنامه‌های جدیدی برای ارتقای شبکه راه‌ها داریم. ضمن اینکه ما در نوروز امسال با شمار زیادی از مسافر مواجه بودیم و حتی راهیان نور هم بودند. با این حال گزارشی از تصادفات به ما نرسید. در شلوغی تردد در بسیاری از روزها رکورد زدیم، حتی در سوخت. مصرف سوخت در یک روز در کشور به ۱.۵ میلیون لیتر رسید و ترددها حاکی از افزایش ۱۴ درصدی بود. مگر چند شبکه در سال گذشته اضافه شده است که این همه افزایش داشته باشیم؟ با این حال به نظرم طرح نوروزی امسال توانست نمره مطلوبی را به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی