نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد | Thursday 16 Aug 2018 | اِلخَميس ٤ ذو الحجه ١٤٣٩
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 151 | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن
کد خبر: ۱۶۴۸۵

نیروی انسانی؛ سرمایه اصلی صنعت هوانوردی ایران

 هوشنگ شهبازی |

 

پروازهای عبوری سایر کشورها از فضای آسمان ایران در چند سال اخیر، درآمدهایی را نصیب کشور کرده است، اما به‌تازگی صحبت‌هایی درباره اینکه امارات قصد دارد پروازهای خود را از آسمان ایران خارج کند، به گوش می‌رسد.
تصمیم اخیر امارات مبنی بر خارج­‌کردن پروازهای خود از آسمان ایران فقط منوط به این شرکت باقی نخواهد ماند و اگر این شرایط مدیریت نشود، به دنبال آن، سایر کشورهای خلیج‌فارس رفته‌­رفته پروازهای خود را به سمت آسمان دیگری سوق خواهند داد. تصمیمی که اخیراً امارات گرفته است، به سیاست‌های کلان کشور، مدیریت در دولت و سیاست‌های کلی ما برمی‌گردد و این موارد در تصمیم امارات تعیین­کننده بوده است؛ بنابراین در این مورد، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به‌عنوان متولی ناوبری هوایی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.

 

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران فقط یک شرکت سرویس‌دهنده و مسئول مدیریت و هماهنگی هوانوردی و ناوبری در کشور است؛ به همین دلیل برای پیشگیری از این موارد باید در رویکرد سیاسی کلان کشور، هدف‌ها اولویت‌بندی شود. بدیهی است بخشی از تصمیم امارات برای استفاده‌­نکردن از فضای آسمان ایران به مناقشات سیاسی منطقه و دو کشور وابسته است، نه عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران.

 

لازم است به یک نکته توجه شود؛ درست است که با خروج پروازهای امارات منابع مالی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران کاهش خواهد یافت، اما در یک سازمان یا شرکت زمانی که دارایی‌ آن را ارزش‌گذاری می‌کنند، عنوان می‌شود که ۹۰ درصد سرمایه شرکت منابع انسانی، مدیریت نیروی انسانی و هدف‌گذاری است و فقط ۱۰ درصد از دارایی‌ مالی و درآمدی ارزش‌گذاری می‌شود و نکته مهم اینجاست که ۹۰ درصد منابع در حوزه هوانوردی کشور، به‌ویژه شرکت فرودگاه‌ها، یعنی «منابع انسانی»، همچنان وجود دارد و با استفاده درست از توانمندی‌های منابع انسانی شرکت می‌توان به این دست موضوعات فائق آمد.

 


شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌تواند با دیدگاه و استراتژی درست این کاهش مالی را جبران کند. مشکل اصلی ما در صنعت هوانوردی درآمد نیست، استفاده از نیروی انسانی باسواد و متخصص است. امارات در چهل سال گذشته کمترین نیروی انسانی و ناوگان هوایی را داشت و با گذشت چهار دهه به این شکوفایی رسیده و درآمد صنعت هواپیمایی امارات در سال ۲۰۱۵ با کل درآمد صادرات یک‌ساله نفت ایران مساوی بوده است. در این میان و با وجود همه این مشکلات پیش پای صنعت هوانوردی کشور، سازمان‌‌های مختلف هم به‌دنبال سهم­‌خواهی از درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری از فضای آسمان ایران هستند. به‌نظر بنده این موضوع به تصمیمی در چند سال گذشته برمی‌گردد، یعنی جداکردن شرکت فرودگاه‌ها از سازمان هواپیمایی کشوری که متأسفانه در برخی موارد باعث رکود صنعت هوانوردی کشور شد.

 

درست است نهادهایی که از این درآمدها سهم‌خواهی می‌کنند، در برخی موارد در فرودگاه‌های کشور سرویس داده و خدمات‌رسانی می‌کنند، اما هر کدام از آنها برای خود نهاد و سازمان دارند و بودجه‌های خود را از آن نهادها تأمین می‌کنند. متأسفانه برخی از نمایندگان محترم مجلس هم به دلیل اینکه تخصصی در صنعت هوانوردی کشور ندارند، برای منافع حزبی و گروهی و توصیه‌ها، این سیاست‌های غلط را تأیید و حتی گاهی در کمیسیون‌ها تصویب می‌کنند. قطعاً اگر هر کدام از این موارد به‌صورت نهایی تصویب شوند، تأسف‌آور است، چون به معنای ترجیح منافع گروهی به منافع ملی کشور است.

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی